Peter Dodds McCormick

Peter Dodds McCormick (1834 - 30 Okt 1916), seorang guru sekolah Scotland yang dilahirkan, adalah komposer Australia lagu kebangsaan "Advance Australia Fair".

Kehidupan awal sunting

Lahir anak seorang pelaut di Port Glasgow, Scotland, beliau tiba di Sydney (pada masa itu, bandar utama tanah jajahan British di New South Wales) pada tahun 1855. Details tahun lebih awal, sebelum tiba di Australia, adalah bayangan. Beliau menghabiskan sebahagian besar hidupnya digunakan oleh Jabatan Pendidikan Selangor. Pada tahun 1863 beliau telah dilantik sebagai guru yang bertanggungjawab di Sekolah Kebangsaan St Mary dan pergi untuk mengajar di sekolah mazhab Presbyterian di pinggir bandar Sydney dari Woolloomooloo pada tahun 1867. Beliau kemudian berpindah ke Dowling Plunkett Street Awam Sekolah pada tahun 1878 di mana beliau kekal sehingga tahun 1885. [1] McCormick telah banyak terlibat dalam Gereja Presbyterian Scotland dan aktif dalam beberapa komuniti dan pertubuhan kebajikan. Beliau memulakan penglibatan beliau dengan Gereja Sydney St Stephen sebagai tukang batu, bekerja di kini dirobohkan Gereja Phillip Street (di mana Martin Place kini berdiri). Rev Hugh Darling begitu kagum dengan nyanyian beliau di tempat kerja beliau meminta beliau untuk menyertai koir. Keupayaan muzik McCormick yang diketuai beliau untuk menjadi precentor daripada Gereja Presbyterian of NSW, yang memberinya peluang untuk menjalankan koir berkumpul yang sangat besar. Beliau juga Convenor Jawatankuasa Gereja Presbyterian Perhimpunan pada hal bermazmur. [1]

Komposer sunting

Juga seorang komposer berbakat, beliau menerbitkan kira-kira 30 lagu-lagu patriotik dan Scotland, ada juga yang menjadi sangat popular. Termasuk dalam karya-karya beliau yang dikumpul adalah Advance Australia Fair, yang pertama kali dilakukan di khalayak ramai oleh Andrew Fairfax di konsert Hari St Andrew Persatuan Highland pada 30 November 1878. [1] Advance Australia Fair menjadi agak popular lagu patriotik. The Sydney Morning Herald menyifatkan muzik sebagai berani dan kacau, dan perkataan "nyata patriotik" - ia adalah "mungkin menjadi kegemaran popular". Kemudian di bawah nama samaran Amicus (yang bermaksud 'kawan' dalam bahasa Latin), dia mempunyai muzik dan empat ayat yang diterbitkan oleh WH Paling & Co Ltd [1] Lagu ini cepat mendapatkan populariti dan versi dipinda dinyanyikan oleh koir daripada 10,000 pada perasmian Komanwel Australia pada 1 Januari 1901. Pada tahun 1907, New South Wales Kerajaan dianugerahkan McCormick £ 100 untuk komposisi patriotik yang dia didaftarkan untuk hak cipta pada tahun 1915. [1] . Dalam surat kepada RB Fuller ESQ, bertarikh 1 Ogos 1913, McCormick menyifatkan keadaan yang diilhamkan beliau untuk pen lirik lagu yang terkenal: "Satu malam saya menghadiri konsert besar dalam Bangunan Pameran, apabila semua lagu kebangsaan di dunia itu akan dinyanyikan oleh koir yang besar dengan band iringan. Ini sangat baik dilakukan, tetapi saya berasa amat teruk yang tidak ada satu nota untuk Australia. Dalam perjalanan pulang di dalam bas, saya palsu ayat pertama lagu saya & apabila saya tiba di rumah saya menetapkan muzik. Saya mula-mula menulis di Tonic Sol-fa notasi, maka disalin ke dalam Catatan Lama, & saya cuba ia lebih kepada instrumen keesokan harinya, & mendapati ia betul. Pelik untuk mengatakan tidak ada nota itu diubah sejak. Beberapa perubahan telah dibuat di dalam kata-kata itu, tetapi maksud adalah sama. Ia seolah-olah saya untuk menjadi seperti inspirasi, & saya menulis perkataan dan muzik dengan mudah yang besar. [2] "

Kematian sunting

McCormick meninggal dunia pada tahun 1916 di rumahnya di pinggir bandar Sydney dari Waverley dan dia telah dikebumikan di Rookwood Cemetery. Dia tidak mempunyai anak, dia telah terselamat dengan isteri Emma kedua. Berita kematian beliau di Sydney Morning Herald menyatakan:. "Encik McCormick reputasi yang dengan lagu patriotik, Advance Australia Fair, yang ... telah datang untuk diiktiraf sebagai sesuatu yang berlaku dalam satu Lagu Kebangsaan Australia" [1] [ 3] Lagu ini dilakukan oleh kumpulan-kumpulan berkumpul di majlis sambutan ibu negara di Canberra pada tahun 1927. Pada tahun 1984 ia telah secara rasmi diisytiharkan lagu kebangsaan Australia.