Presiden Brazil ialah ketau kerajaan Brazil.Presiden mengetuai cabang esekutif negara dan komander Angkatan Tentera Brazil.Sistem presiden telah ditubuhkan pada tahun 1889 apabila satu rampasan kuasa tentera berlaku terhadap Maharaja Pedro 2.Sejak itu, Brazil mempunyai enam perlembagaan dua pemerintahan diktator dan tiga pemerintahan demokratik.

Tugas dan Kuasa sunting

Sebagai sebuah republik dengan presiden mempunyai kuasa esekutif , Brazil memberi kuasa penuh kepada Presiden. Beliau boleh mengawal cawangan Eksekutif, mewakili negara di luar negara, dan melantik Kabinet Brazil , dan dengan kelulusan Senat, hakim-hakim untuk Tertinggi Persekutuan Tribunal. Presiden juga komander Angkatan Tentera Brazil.

Presiden Brazil juga mempunyai kuasa legislatif yang penting, yang dijalankan sama ada dengan mencadangkan undang-undang kepada Kongres Kebangsaan Brazil , atau lain dengan menggunakan "Medidas Provisórias" (Langkah-Langkah Sementara), instrumen dengan kuasa undang-undang yang Dipertua boleh menggubal dalam kes-kes kecemasan dan keperluan, kecuali untuk membuat perubahan kepada beberapa bidang undang-undang (langkah-langkah sementara tidak boleh digunakan untuk menukar undang-undang jenayah, undang-undang pilihan raya, undang-undang cukai, di kalangan kes-kes yang lain). Langkah Sementara mula berkuat kuasa serta-merta, sebelum undi Kongres di atasnya, dan masih berkuat kuasa sehingga 60 hari kecuali undi Kongres untuk membatalkan. Tempoh 60 hari ini boleh dilanjutkan lagi, sehingga maksimum 120 hari. Jika Kongres, di sisi lain, undi untuk meluluskan langkah sementara, ia menjadi undang-undang yang sebenar, dengan perubahan yang diputuskan oleh Cawangan Undangan. Langkah sementara tamat pada akhir tempoh 60 hari (atau 120 hari, dalam kes lanjutan), atau lebih cepat, jika ditolak oleh Majlis Kongres. Perkara 84 Perlembagaan , menentukan bahawa Presiden mempunyai kuasa untuk:

  1. Melantik dan memecat menteri
  2. Menjalankan pentadbiran dengan bantuan menteri-menteri kabinet
  3. Memulakan prosedur perundangan, mengikut cara dan dalam kes-kes yang dinyatakan di dalam Perlembagaan
  4. mengisytiharkan perang, sekiranya berlaku pencerobohan asing


Syarat-syarat untuk memegang jawatan sunting

Menurut Perlembagaan 1988, Presiden mestilah seorang warganegara yang dilahirkan di Brazil, sekurang-kurangnya 35 tahun, bermastautin di Brazil, seorang pemilih, mempunyai segala hak-hak pemilih, dan tertulis dalam sebuah parti politik (menulis dalam calon-calon adalah dilarang).


Tempoh jawatan sunting

Pada masa ini presiden bertindak atau kedua tempoh empat tahun tanpa sebarang kemungkinan untuk bertanding semula untuk satu penggal lagi berturutan. Dipilih semula untuk jawatan eksekutif telah wujud sejak tahun 1997, apabila pindaan perlembagaan telah diluluskan.

Pampasan dan keistimewaan jawatan sunting

Presiden memperoleh pendapatan R$ 26.723,13 gaji sebulan, bersama-sama dengan akaun perbelanjaan yang tidak didedahkan untuk menampung perjalanan, barangan dan perkhidmatan semasa memegang jawatan.Kenaikan gaji baru-baru ini juga telha mendapat kelulusan daripada Kongress. Memandangkan di Brazil semua pekerja sektor awam dan swasta pampasan aditional bersamaan dengan satu gaji bulanan selepas setahun kerja (pampasan ini dikenali sebagai gaji thirtheenth), Presiden menerima bayaran R$ 26.723,13 setiap tahun, menyebabkan gaji tahunan R$ 347.400,69.

Palácio do Planalto di Brasilia ialah pejabat rasmi presiden dan Palacio da Alvorada ialah kediaman rasmi beliau. Beliau berhak untuk menggunakan kemudahan-kemudahan yang telah diberikan. Residência Oficial do Torto, yang lebih dikenali sebagai Granja do Torto, ialah ladang yang terletak di pinggir ibu negara dan digunakan sebagai tempat negara oleh presiden. Palacio Rio Negro di Petrópolis, Rio de Janeiro, adalah tempat percutian musim panas presiden, walaupun jarang digunakan.

Bagi perjalanan darat, presiden menggunakan kereta rasmi presiden, yang merupakan versi Ford Fusion Hybrid yang dibina di atas platform CD3 Ford.Rolls Royce Silver digunakan oleh presiden pada majlis-majlis rasmi, seperti Hari Kemerdekaan, lawatan ke negeri. Sebuah jet iaitu, VC-1A, digunakan untuk pengangkutan presiden pada semua penerbangan antarabangsa jarak jauh dan sederhana. Dua buah jet diubahsuai iaitu Embraer 190 , VC-2, digunakan untuk penerbangan jarak pendek dan sederhana. . Dua buah helikopter tentera telah diubah suai untuk mengangkut presiden iaitu Eurocopter Super Puma, VH-34.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.