Psikopatologi adalah kajian saintifik gangguan mental, termasuk usaha untuk memahami genetik, sebab-sebab biologi, psikologi, dan sosial mereka; membangunkan skim pengelasan (nosologi) yang boleh meningkatkan perancangan rawatan dan hasil rawatan; memahami kursus penyakit psikiatrik di semua peringkat pembangunan; lebih memahami sepenuhnya manifestasi gangguan mental;[a] dan menyiasat rawatan yang berpotensi berkesan.[b][1]

Sekurang-kurangnya secara konseptual,[c] psikopatologi ialah sebahagian daripada patologi, iaitu "... kajian saintifik mengenai sifat penyakit dan punca, proses, perkembangan, dan akibatnya."[2]

Nota kaki sunting

  1. ^ Sebagai contoh, skizofrenia biasanya menyebabkan pemotongan, yang, bersama-sama dengan gejala-gejala lain dan batasan fungsional, menyumbang kepada beberapa pesakit yang menjadi tidak bermotivasi, yang seterusnya menyebabkan mereka lebih terdedah kepada serangan fizikal dan seksual dan jenayah lain. Amotivasi adalah gejala , sedangkan tanpa tempat tinggal dan pengorbanan adalah 'manifestasi' (akibat) penyakit mental.
  2. ^ Untuk memberikan pemahaman yang lebih kaya tentang apa yang dimaksudkan dengan psikopatologi, terutamanya fenomonelogi (pengalaman dalaman) mereka yang mengalami gangguan mental, pertimbangkan etimologi. Psikopatologi berasal dari tiga akar: psyche (kata benda), dari Yunani Kuno ψυχή ( psukhē , "jiwa, nafas, "). (2) pathos (kata benda), dari πάθος Yunani Kuno, yang berasal dari πάσχω ( paskhō , "Saya rasa, menderita"), dan dalam konteks ini bermakna keadaan atau keadaan di mana pengalaman individu sakit, kehilangan, kesedihan, sakit hati dan kecelakaan. (3) -ologi (akhiran), dari Bahasa Yunani Purba- -logia , kajian (lihat patologi). Oleh itu, psikopathologi" adalah kajian saintifik tentang psikologi yang tidak normal, iaitu persepsi, pemikiran, kepercayaan, emosi, dan tingkah laku yang tidak menentu yang membawa kepada kesusahan, kesakitan dan kesengsaraan, bahkan sampai ke tahap bahawa orang yang menderita merasakan seolah-olah mereka sangat "nafas hidup" (jiwa) sedang rosak atau disedut.
  3. ^ The prepositional phrase, "At least conceptually" refers to the fact that the two disciplines--pathology and psychopathology--have largely developed independent of each other.

Rujukan sunting

  1. ^ Oxford English Dictionary. OED Online (ed. 3rd). Oxford, England, UK: Oxford University Press. 2007. psychopathology, n. - 1. The study of pathological mental and behavioural processes ...; 2. Abnormal psychology; an abnormal psychological process or state.
  2. ^ American Heritage Dictionary of the English Language (ed. 6th). Houghton Mifflin Harcourt. 2016.

Bacaan lanjut sunting

  • Atkinson, L et al. (2004). Attachment Issues in Psychopathology and Intervention. Lawrence Erlbaum.
  • Berrios, G.E.(1996) The History of Mental Symptoms: Descriptive Psychopathology since the 19th century. Cambridge, Cambridge University Press, ISBN 0-521-43736-9
  • Freud, S (1916) The Psychopathology of Everyday Life. MacMillan.
  • Keating, D P et al. (1991). Constructivist Perspectives on Developmental Psychopathology and Atypical Development. Lawrence Erlbaum.
  • Maddux, J E et al. (2005). Psychopathology: Foundations for a Contemporary Understanding. Lawrence Erlbaum.
  • McMaster University. (2011). Psychological disorders. In Discover psychology (pp. 154–155, 157-158, 162-164) [Introduction]. Toronto, ON: Nelson Education.
  • Sims, A. (2002) Symptoms in the Mind: An Introduction to Descriptive Psychopathology (3rd ed). Elsevier. ISBN 0-7020-2627-1
  • Widiger, T A et al. (2000). Adult Psychopathology: Issues and Controversies. Annual Review of Psychology.

Pautan luar sunting