Quetta ( Urdu: کوئٹہ , Pashto : کوېټه , Balochi : کویته )), adalah ibukota wilayah Balochistan, Pakistan dan merupakan bandar terbesar di wilayah itu. Quetta juga dikenali sebagai Taman Buah Pakistan, disebabkan oleh kebun buah-buahan yang banyak di sekitarnya, dan pelbagai perusahaan pengetinan buah-buahan dan buah-buahan kering yang dihasilkan di sana. Ia juga mempunyai tumbuhan dan pelbagai hidupan liar. Quetta terletak di ketinggian purata 1,680 meter (5,500 kaki) di atas paras laut , menjadikan ia satu-satunya bandar utama altitud tinggi Pakistan. Penduduk di bandar ini dianggarkan kira-kira 896,090 orang.[2] Ini menjadikan ia bandar terbesar di Balochistan dan salah satu daripada bandar-bandar utama di Pakistan .

Quetta,
Shalkot
کوېټه
Bandaraya
Panorama Quetta di waktu senja
Panorama Quetta di waktu senja
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahBalochistan
DaerahQuetta
Bandar Autonomi2
Majlis Union66[1]
Pentadbiran
 • JenisBandaraya
 • PesuruhjayaKambar Dashti
 • Timbalan PesuruhjayaAbdul Mansoor Khan Kakar
Keluasan
 • Jumlah2,653 km2 (1,024 batu persegi)
Aras
1,900 m (6,230 ft)
Penduduk
 (2010)[2]
 • Jumlah896,090
 • Kepadatan213/km2 (550/batu persegi)
Zon waktuUTC+5 (PST)
 • Musim panas (DST)UTC+6 (PDT)
Kod kawasan081

Terletak di utara Balochistan berhampiran sempadan Durand Line dengan Afghanistan dan berhampiran dengan wilayah Kandahar, Quetta merupakan pusat perdagangan dan komunikasi antara kedua-dua negara dan juga sebagai lokasi ketenteraan penting yang menduduki kedudukan strategik untuk Angkatan Tentera Pakistan. Bandar ini terletak di laluan Bolan Pas yang pernah menjadi hanya pintu masuk ke dan dari Asia Selatan.

Etimologi sunting

Quetta juga dieja Kuwatah, satu perkataan Pashto bermaksud "kubu". Adalah dipercayai nama di bandar ini berasal dari empat bukit iaitu (Chiltan, Takatu, Zarghoon dan Murdaar) yang mengelilingi bandar dan membentuk benteng semula jadi.

Geografi sunting

Quetta mempunyai keluasan 2,653 km2 (1,024 batu persegi) dan terdiri daripada siri lembah yang bertindak sebagai kubu semula jadi dikelilingi oleh bukit-bukau; ini dinamakan Chiltan, Takatoo, Murdar dan Zarghun. Tiada sempadan semulajadi antara Quetta dan daerah bersebelahan iaitu Dera Ismail Khan ke timur laut, Dera Ghazi Khan dan Sibi ke timur, Sukkur dan Jacobabad ke tenggara, Karachi dan Gawadar di selatan dan ziarah ke timur laut. Bandar utama yang terdekat adalah Kandahar di Afghanistan yang terletak di barat laut kawasan Quetta itu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ National Reconstruction Bureau of Pakistan, list of Zila, Tehsil & Town Councils Membership for Balochistan. URL accessed 5 April 2006
  2. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan pop_est tidak disediakan