Soul ialah filem animasi komputer drama komedi Amerika 2020 yang diterbitkan oleh Pixar Animation Studios untuk Walt Disney Pictures. Filem ini diarahkan oleh Pete Docter dan ditulis oleh Docter, Mike Jones dan Kemp Powers. Filem ini dibintangi oleh pelakon suara Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Rachel House, Alice Braga, Richard Ayoade, Phylicia Rashad, Donnell Rawlings, Questlove dan Angela Bassett. Filem ini menayangkan kisah seorang guru muzik, Joe Gardner (Foxx), yang berusaha untuk menyatukan semula jiwa dan raganya setelah dipisahkan sebelum ia berehat daripada menjadi seorang pemuzik jazz.

Soul
Logo filem
Pengarah
Penulis
  • Pete Docter
  • Mike Jones
  • Kemp Powers
Dihasilkan olehDana Murray
Dibintangi
Sinematografi
  • Matt Aspbury
  • Ian Megibben
Disunting olehKevin Nolting
Muzik oleh
Diedarkan olehWalt Disney Studios Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 11 Oktober 2020 (2020-10-11) (BFI Fest)
  • 25 Disember 2020 (2020-12-25) (Amerika Syarikat)
  • 12 Januari 2024 (2024-01-12) (Teater)
Masa tayangan
101 minit
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$150 juta
Pecah panggung$121 juta

Docter mula menerbitkan soul pada Januari 2016, bekerja dari renungannya tentang asal usul personaliti manusia dan konsep determinisme. Penerbit filem ini berunding dengan pelbagai pemuzik jazz termasuk Herbie Hancock dan Terri Lyne Carrington, dan mula membuat urutan muziknya menggunakan sesi pemuzik Jon Batiste sebagai rujukan untuk Filem animasi ini. Selain daripada gubahan jazz asal daripada Batiste, pemuzik Trent Reznor dan Atticus Ross turut mengarang skor Muzik filem itu. Penerbitan filem Soul berlangsung selama empat tahun, dengan anggaran anggaran $150 juta. Filem ini adalah filem Pixar pertama yang menampilkan watak utama orang kulit Hitam.

Soul ditayangkan perdana di Festival Filem London pada 11 Oktober 2020, dan dijadualkan ditayangkan secara teater pada 20 November. Walau bagaimanapun, filem itu ditangguhkan kerana pandemik COVID-19, dengan Soul dikeluarkan secara direct-to-streaming di Disney+ pada 25 Disember 2020, dan di pawagam di negara tanpa perkhidmatan penstriman. Ia telah dikeluarkan di pawagam di Amerika Syarikat pada 12 Januari 2024. Soul menerima ulasan positif untuk cerita, watak dan skor muziknya. Organisasi seperti National Board of Review dan American Film Institute menamakan filem itu sebagai salah satu daripada 10 filem teratas 2020. Soul telah dicalonkan untuk tiga anugerah di Anugerah Akademi ke-93, memenangi dua(untuk kategori Filem Animasi terbaik dan Skor Muzik Asal terbaik, dan menerima banyak anugerah.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan