Supir Istimewa

filem Indonesia

Supir Istimewa ialah sebuah filem Indonesia 1954 diarahkan oleh Rempo Urip dan dihasilkan oleh Djamaluddin Malik untuk Persari Film Corporation. Dibintangi MS Priyadi, Ermina Zaenah, Abdul Hadi, dan Djauhari Effendi, filem ini mengisahkan seorang pemuda kaya yang berkhidmat sebagai pemandu untuk meyakinkan seorang wanita kampung untuk jatuh cinta dengannya.

Supir Istimewa
Risalah promosi
PengarahRempo Urip
PenulisSaleh Iskandar Rais
Dihasilkan olehDjamaluddin Malik
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Persari Film Corporation
Tarikh tayangan
1954
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Kadir (MS Priyadi), seorang pemuda kaya dari bandar, jatuh cinta dengan Rukyah (Ermina Zaenah), seorang gadis cantik dari kawasan luar bandar. Dalam pertemuan pertama mereka, bagaimanapun, Rukyah melayan Kadir dengan kasar; sejak ibunya (Roos Itjang) berkahwin dengan seorang lelaki kaya yang kemudian dimanipulasi dan didera, dia telah menganggap semua orang kaya tidak boleh dipercayai.

Untuk mendapat perasaan Rukyah, Kadir Pas sebagai pemandu. Beliau disokong oleh bapa saudaranya, Abdul Sjukur (Abdul Hadi), tetapi dicabar oleh adik manja beliau Khalsum (Yaya Hidayati). Ibu bapa Kadir, bagaimanapun, Abdul Wahab (Djauhari Effendi) dan Yatimah (Aminah Hardy), terlalu sibuk dengan urusan perniagaan Abdul Wahab untuk menyara anak-anak mereka.

Rukyah dituduh mencuri rantai leher oleh ibu Kadir dan melarikan diri. Kadir, setelah mengetahui bahawa pemilik kalung itu telah hanya kena pada tempatnya itu, mengejar selepas Rukyah dan mampu untuk mencari beliau. Akhirnya, kedua-dua mampu untuk berkahwin dan hidup bahagia selama-lamanya.[1][2]

Penerbitan sunting

Supir Istimewa telah diterbitkan untuk Persari Film Corporation oleh Djamaluddin Malik.[3] Filem ini merupakan satu barisan panjang usaha berorientasikan komersial yang telah dikemukakan oleh syarikat itu bermula dengan Sedap Malam pada tahun 1950.[4] Filem hitam putih telah diarahkan oleh Rempo Urip berdasarkan lakonlayar oleh Saleh Iskandar Rais.[1] Urip dibantu oleh Syahril Gani, yang berkhidmat sebagai pembantu pengarah dan penolong penyunting.[5]

Filem ini dibintangi MS Priyadi, Ermina Zaenah, Abdul Hadi, dan Djauhari Effendi. Mereka dibantu oleh Aminah Hardy, Boes Boestami, Roos Itjang dan Yaya Hitayati.[1][2] Supir Istimewa merupakan filem cetera sulung Priyadi dan Hitayati;[6] Priyadi pergi untuk muncul dalam sembilan filem lain untuk Persari, berakhir dengan Dewi pada tahun 1957,[7] manakala Hidayati terus berlakon bagi syarikat itu sehingga Rindu Damai pada tahun 1955.[8]

Keluaran sunting

Supir Istimewa melepasi biro penapisan pada tahun 1954,[1] dan telah dikadarkan untuk umur 17 tahun dan ke atas. Ia sedang ditayangkan di kota Semarang pada September tahun itu.[9]

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • Biran, Misbach Yusa, penyunting (1979). Apa Siapa Orang Film Indonesia 1926–1978. Sinematek Indonesia. OCLC 6655859.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Film Baru: "Supir Istimewa"". Kentjana. Jakarta. 1 (11). 30 April 1954.
  • "Filmografi untuk MS Priyadi". filmindonesia.or.id. Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-02. Dicapai pada 2 January 2016.
  • Kristanto, JB, penyunting (2007). Katalog Film Indonesia 1926– 2007. Jakarta: Nalar. ISBN 978-979-26-9006-4.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Royal". De Locomotief. Semarang. 21 September 1954. m/s. 4. Dicapai pada 2 January 2016.
  • "Supir Istimewa" (brosur). Persari Film Corporation. 1954. Missing or empty |url= (bantuan)

Pautan luar sunting