Thor: The Dark World

Thor: The Dark World merupakan sebuah filem adiwira aksi Amerika Syarikat tahun 2013. Filem arahan Alan Taylor ini merupakan susulan kepada filem Thor dalam Marvel Cinematic Universe yang ditayangkan tahun 2011.

Thor: The Dark World
PengarahAlan Taylor
Lakon layar
Cerita oleh
BerdasarkanThor oleh
Stan Lee
Dihasilkan olehKevin Feige
Dibintangi
SinematografiKramer Morgenthau
Disunting oleh
  • Dan Lebental
  • Wyatt Smith
Muzik olehBrian Tyler
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 22 Oktober 2013 (2013-10-22) (Leicester Square)
  • 08 November 2013 (2013-11-08) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
112 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet
  • $170–272 juta (kasar)
  • $152.7 juta (bersih)
Pecah panggung$644.6 juta

Plot sunting

Beberapa ribu tahun yang lalu, Bor, bapa kepada Odin, berperang dengan Malekith, pemimpin Dark Elf. Mereka cuba melepaskan kuasa dari batu Aether ke 9 alam kosmos yang lain. Bor berjaya mematahkan serangan jahat tersebut. Malekith dan pahlawan agungnya yang dikenali sebagai Kursed terselamat dan melarikan diri untuk kembali semula tempat asalnya di Svartalfheim, Bor melindungi batu Aether ke dalam batu lajur. Dia juga gagal untuk membunuh dua pemimpin Dark Elf sehingga baginda mangkat.

Pada masa sekarang di Asgard, Loki dipenjarakan ke atas jenayah perang di Bumi (rujuk plot The Avengers (filem 2012), dimana peristiwa dunia gelap di Asgard berlaku setahun selepas peristiwa The Avengers). Sementara itu, Thor, bersama-sama pahlawan yang tiga Fandral, Volstagg, dan Sif mengusir para perusuh di Vanaheim, tempat asal bagi Hogun dimana ia adalah pertempuran terakhir dalam peperangan untuk menenangkan 9 alam kosmos selepas pembinaan semula jambatan pancawarna Bifröst yang telah dimusnahkan dua tahun yang lalu oleh Thor. Penduduk Asgardian mulai sedar bahawa konvergensi antara alam ke alam yang lain akan lebih dekat kerana ketidakstabilan dalam masa terdekat termasuk peristiwa Loki membuat campur tangan dengan puak Chitauri.

Sementara di London pula, Dr. Jane Foster dan rakan-rakannya termasuk Darcy Lewis, pergi ke sebuah kilang terbengkalai di mana portal untuk ke dunia lain tersebut muncul, hukum graviti juga menjadi sifar. Foster mengikut arah menuju ke satu titik yang lain dengan menggunakan gajetnya. Secara tidak langsung, dia telah terpisah dari kumpulannya, Foster dibawa terus ke dunia lain menghampiri satu cahaya merah di dalam sebuah batu lajur. Tiba-tiba, cahaya tersebut terpancar ke arahnya dan dia telah dijangkiti oleh Aether. Heimdall memberi isyarat kepada Thor bahawa Foster telah berada di dunia lain. Thor segera mencari Foster, dan apabila dia merapati Foster secara tidak sengaja Foster telah mengeluarkan suatu kekuatan yang luar biasa, ekoran dari tindak tanduk tersebut, Thor segera kembali ke Asgard dan Odin mengesan Aether di dalam tubuh Foster. Dia mengesahkan bahawa Aether kini sudah terbebas dari batu lajur yang akan memberi peluang kepada Malekith untuk membalas dendam kelak. Walaupun begitu, Aether tidak membunuh Foster tetapi ia mengundang suatu bencana pada dunia Asgard.

Malekith tersedar selepas 5000 tahun kemudia bahawa Aether telah terbebas. Dia dan Kursed segera untuk mendapatkannya di Asgard. Semasa bertempur, Malekith sedar bahawa Aether kini berada di di dalam tubuh Foster. Ini bermakna Foster kini dalam pemburuan oleh Malekith dan Kursed. Usaha mereka untuk menjejaki Foster tergendala selepas dihalang oleh Friga. Friga akhirnya terkorban, manakala Malekith dan Kursed melarikan diri tanpa mendapatkan tebusannya, Foster selepas diserang oleh Thor. Melalui perintah Odin agar tidak meninggalkan Asgard, Thor dengan enggan menuruti perintah tersebut dan memohon bantuan Loki, kerana dia mengetahui portal rahsia untuk ke Svartalfheim, di mana mereka akan menggunakan Foster untuk menarik perhatian dan menghadapi Malekith jauh dari Asgard. Sebagai balasannya, Thor menjanjikan Loki untuk membalas dendam kepada Malekith kerana membunuh ibu mereka. Dengan bantuan Volstagg, Sif dan Fandral, mereka membantu Thor, Loki, dan Foster menuju Svartalfheim.

Di sana, Loki membuat helah kepada Malekith melalui lukisan Aether dari Foster, tetapi usaha Thor untuk memusnahkan bahan terdedah gagal. Malekith bergabung dengan Aether dan meninggalkan kapalnya. Loki pula cedera parah ketika membunuh Kursed. Thor berjaya mendapatkan kaki Loki dan segera membantunya, dia berjanji akan memberitahu kepada Odin tentang pengorbanannya. Selepas itu, Thor dan Foster menemui portal lain di sebuah gua berhampiran dan menyatukan semula di London bersama mentor Lewis dan Foster, Dr. Erik Selvig-yang dilantik secara ringkas kerana trauma mental yang dia alami semasa serangan Loki ke Bumi beberapa tahun yang lepas. Mereka belajar bahawa Malekith merancang untuk memulihkan Dark Elf untuk menguasai dengan melepaskan Aether di pusat konvergensi di Greenwich. Thor melancarkan Malekith menerusi pelbagai portal dan merentasi pelbagai dunia sehingga satu portal memisahkan mereka, meninggalkan Malekith di Bumi. Thor kembali pada waktunya untuk membantu kawan-kawannya yang lain menggunakan peralatan saintifik untuk gunakan mengangkut Malekith ke Svartalfheim, sebelum kapal tersebut telah dihancurkan.

Thor kembali semula ke Asgard. Dia mana dia menolak tawaran Odin untuk menaiki takhta dan memberitahu kepada Odin tentang pengorbanan Loki di dalam pertempuran tersebut. Ketika dia pergi, Odin berubah menjadi Loki, yang hidup dan menyamar sebagai Odin.

Semasa di tengah-tengah penamat filem, Volstagg dan Sif melawat The Collector dan menyerahkan Aether kepadanya, dengan menyatakan bahawa kiub Tesseract sudah berada di Asgard selain batu realiti dan batu angkasa Ketika mereka meninggalkannya, The Collector menyatakan keinginannya untuk memperoleh lima lagi batu infiniti yang lain. Dalam adegan pasca kredit, Foster pulang semula ke Bumi. Semasa di London, Thor tiba dari Asgard dan terus mencium Foster. Manakala seekor raksasa dari Jotunheim yang dibekukan telah terlepas dan terus amuk untuk mengganggu penduduk bumi.

Barisan pelakon sunting

 

Sekuel sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting