Tindak balas unsur

Tindak balas unsur ialah tindak balas kimia di mana satu atau lebih spesis kimia bertindak balas secara langsung untuk membentuk produk dalam satu langkah reaksi tunggal dan dengan satu keadaan peralihan. Dalam praktiknya, tindak balas dianggap sebagai asas jika tiada perantara tindak balas telah dikesan atau perlu dirumuskan untuk menggambarkan reaksi pada skala molekul. Tindak balas yang agak asas mungkin sebenarnya tindak balas langkah, iaitu reaksi kimia rumit yang rumit, dengan reaksi perantara umur berubah-ubah.

Dalam tindak balas asas yang tidak biasa, molekul A memisahkan atau menimbulkan isomeris untuk membentuk produk.

Pada suhu malar, kadar reaksi sedemikian berkadaran dengan kepekatan spesies A

Dalam tindak balas asas bimolekular, dua atom, molekul, ion atau radikal, A dan B, bertindak balas bersama untuk membentuk produk (s)

Kadar reaksi sedemikian, pada suhu malar, adalah berkadar dengan hasil kepekatan spesies A dan B

Ekspresi kadar untuk tindak balas bimolekul biasa kadang-kadang disebut sebagai Undang-undang Tindakan Massa kerana ia pertama kali dicadangkan oleh Guldberg dan Waage pada tahun 1864. Contoh reaksi jenis ini adalah tindak balas siklik. Ungkapan kadar ini boleh diperoleh dari prinsip-prinsip pertama dengan menggunakan teori perlanggaran untuk gas ideal. Untuk kes hasil cecair yang sama cair telah diperolehi daripada hujah kebarangkalian mudah.[1]

Menurut teori perlanggaran kebarangkalian tiga spesies kimia yang bertindak balas secara serentak antara satu sama lain dalam reaksi termolekularelementari dapat diabaikan. Oleh itu, tindak balas molekul yang sedemikian biasanya dirujuk sebagai tindak balas bukan asas dan boleh dibahagikan kepada reaksi bimolekular yang lebih asas,[2][3] dengan persetujuan dengan undang-undang tindakan besar-besaran. Walau bagaimanapun, tidak semestinya mungkin untuk mendapatkan skim reaksi keseluruhan tetapi penyelesaian berdasarkan persamaan kadar adalah mungkin dari segi keadaan mantap atau Michaelis-Menten.

Catatan sunting

  1. ^ Gillespie, D.T., A diffusional bimolecular propensity function, The Journal of Chemical Physics 131, 164109 (2009)
  2. ^ Cook, GB and Gray, P. and Knapp, DG and Scott, SK, Bimolecular routes to cubic autocatalysis, The Journal of Physical Chemistry 93, 2749--2755 (1989)
  3. ^ Aris, R. and Gray, P. and Scott, SK, Modelling cubic autocatalysis by successive bimolecular steps, Chemical Engineering Science 43', 207--211 (1988)