Khazanah Negara (Korea Selatan)

(Dilencongkan dari Khazanah Negara Korea Selatan)

Khazanah Negara (Hangul국보; Hanja國寶; RRgukbo) ialah harta, khazanah, artifak, tapak, atau bangunan yang nyata diakui oleh pemerintah Korea Selatan sebagai mempunyai nilai seni, budaya dan sejarah yang luar biasa bagi negara tersebut.[1] Gelaran ini adalah salah satu daripada lapan pengelasan warisan yang ditetapkan oleh Negeri yang ditugaskan oleh pentadbir Pentadbiran Warisan Budaya (CHA) mengikut Akta Perlindungan Warisan Budaya setelah dibincangkan oleh Jawatankuasa Warisan Budaya.[2]

Khazanah Negara (Korea Selatan)
Patung Buddha di Seokguram Grotto, khazanah negara Korea Selatan ke-24.
Nama Korea
Hangul국보
Hanja國寶
Perumian SemakanGukbo
McCune–ReischauerKukpo

Banyak khazanah negara adalah destinasi pelancongan yang popular seperti kuil leluhur diraja Jongmyo, Bulguksa, Seokguram, dan Tripitaka Koreana di Haeinsa. Sehingga Mei 2020, terdapat 327 entri berbeza dalam senarai, beberapa daripadanya adalah sebilangan besar sub-entri. Khazanah tersebut diberi nombor mengikut urutan ia ditetapkan, tidak mengikut dengan nilai atau tahun sejarah masing-masing.

Khazanah Negara ditetapkan dalam sistem pemeliharaan warisan negara Korea Selatan.

Sejarah sunting

Senarai pertama khazanah budaya Korea ditetapkan oleh Gabenor Jeneral Korea pada tahun 1938 semasa pendudukan Jepun dengan "Akta Khazanah Dinasti Joseon".[3]

Pada tahun 1955, pemerintah Korea Selatan menyatakan sebagai Khazanah Nasional barang-barang yang sebelumnya terdapat dalam Perintah Pemeliharaan Khazanah Korea yang dikeluarkan semasa pendudukan Jepun di Korea. Daftar semasa bermula pada 20 Disember 1962, ketika Undang-Undang Perlindungan Budaya digubal oleh Majlis Tertinggi untuk Pembangunan Semula Nasional. Terdapat 116 item dalam senarai "Khazanah Nasional" pada masa itu, dengan item lain dinyatakan sebagai "Khazanah".[4]

Beberapa pindaan juga telah dibuat ke dalam senarai tersebut sejak itu, terakhir pada tahun 2004.

Khazanah Negara Hidup pula ialah pemegang, atau penjaga Harta Budaya Tidak Ketara.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

 Senarai ini diambil sebahagian besar dari yang berikut: "Cultural properties search results". Cultural Heritage Administration website. Dicapai pada 2017-01-03.

  1. ^ "National Treasure (국보 國寶)" (dalam bahasa Korean). Empas/EncyKorea. Dicapai pada 2008-04-14.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Heritage classification". Cultural Heritage Administration.
  3. ^ 監査院「国宝1号を変更すべき」 (dalam bahasa Japanese). Chosun Ilbo Japan. 2005-11-08. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-15. Dicapai pada 2008-01-07. 監査院は「日帝は1938年の『朝鮮宝物令』で文化財を指定した際、南大門を宝物1号に、現在の東大門(現在の宝物1号)を宝物2号に指定したが、光復 (独立)後も1962年にようやく国宝と宝物を指定した際、そのほとんどが日帝の宝物令にそのまま従って指定された」と明らかにした。CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "국보 (國寶 national treasure)" (dalam bahasa Korean). Yahoo! Korea Encyclopedia.CS1 maint: unrecognized language (link)

Rujukan sunting

  • Muzium Nasional Korea, The (1985). Khazanah terpilih Muzium Nasional Korea. Seoul: Penerbitan Samhwa.
  • "Cultural Heritage General Search (database)". Cultural Heritage Administration, Republic of Korea. Dicapai pada 2017-01-02.
  • "문화재검색" (dalam bahasa Korean). Cultural Heritage Administration, Republic of Korea. Dicapai pada 2017-01-02.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luaran sunting