Kirsten Dunst adalah seorang pelakon Amerika Syarikat Kirsten Caroline Dunst (/ˈkɪrstɛn/; lahir 30 April 1982) adalah artis, penyanyi, model, penulis skrip, dan pengarah Jerman-Amerika. Dia mula berlakon filem dalam filem pendek Woody Allen, Oedipus Wrecks bagi filem anthologi New York Stories (1989). Pada usia dua belas, Dunst mendapat penghargaan meluas sebagai puntianak Claudia dalam Interview with the Vampire (1994), peranan yang dia dicalonkan bagi Anugerah Glob Emas bagi Artis Sokongan Terbaik – Filem Bergerak. Dia muncul dalam Little Women pada tahun yang sama dan dalam Filem Jumanji pada tahun berikutnya. Selepas peranan berulang dalam drama perubatan NBC siri ER (1996–97) sebagai Charlie Chemingo dan bintang bersama dalam filem seperti Wag the Dog (1997), Small Soldiers (1998) dan The Virgin Suicides (1999), Dunst beralih pada komedi romantik dan drama komedi, berlakon dalam Drop Dead Gorgeous (1999), Bring It On (2000), Get Over It dan Crazy/Beautiful (kedua-duanya diterbitkan pada tahun 2001).

Kirsten Dunst
Kirsten Dunst

Discograf sunting

  • 1994: "For the Beauty of the Earth" featuring Trini Alvarado and Claire DanesLittle Women (Original Motion Picture Soundtrack)
  • 1999: "Spit It Out" bersama Allison Janney – Drop Dead Gorgeous: Motion Picture Soundtrack
  • 2001: "Dream Of Me" dan "The Girl Inside" – Get Over It: Music From Miramax Motion Picture
  • 2002: "After You've Gone" – Trek bunyi Gambar Bergerak Asal The Cat's Meow
  • 2007: "This Old Machine" and "Summer Day" – Nighttiming oleh Coconut Records

Rujukan sunting

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hello-Bio" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar sunting