Komodor (Amerika Syarikat)

Komodor ialah gelaran awal dan kemudiannya menjadi pangkat dalam Tentera Laut Amerika Syarikat, Pengawal Pantai Amerika Syarikat dan Tentera Laut Konfederasi, dan juga pernah menjadi pangkat dalam Kor Tauliah Perkhidmatan Kesihatan Awam Amerika Syarikat dan Kor Pegawai Tauliah Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional (Kor NOAA) dan organisasi leluhurnya. Selama lebih dua abad, pelantikan itu telah diberikan pelbagai peringkat kuasa dan formaliti.

Komodor
Commodore


Tanda pangkat Komodor USN era Perang Dunia II.

Negara
Amerika Syarikat
Cabang perkhidmatan Tentera Laut A.S.
Pengawal Pantai A.S.
Kor Tauliah USPHS
Kor Pegawai NOAA
Singkatan CDRE
Kumpulan pangkat Pegawai berbendera
Pangkat Satu bintang
Diperkenalkan 1794
Dimansuhkan 1985[1]
Kod
NATO
OF-6
Pangkat tinggi seterusnya Laksamana Muda
Pangkat rendah seterusnya Kepten
Persamaan pangkat Laksamana Muda Rendah
Brigedier Jeneral

Hari ini, ia bukan lagi pangkat khusus dalam pasukan tugas aktif atau simpanan atau dalam Kor Tauliah Perkhidmatan Kesihatan Awam atau Kor NOAA, tetapi ia kekal digunakan sebagai gelaran kehormat dalam Tentera Laut AS dan Pengawal Pantai AS bagi kepten kanan (gred gaji O-6) yang memerintah organisasi operasi yang terdiri daripada beberapa unit bebas tentera laut bawahan (cth., beberapa kapal bebas atau skuadron udara).

Walau bagaimanapun, "komodor" ialah pangkat yang digunakan secara aktif dalam Pengawal Pantai Bantuan Amerika Syarikat, iaitu cawangan sukarelawan awam Pengawal Pantai, bagi pangkat Komodor Daerah, Naib Komodor Kebangsaan dan Komodor Kebangsaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota kaki sunting

Sumber sunting

  • Oliver, Raymond. "Why is the Colonel Called 'Kernal'? The Origin of the Ranks and Rank Insignia Now Used by the United States Armed Forces: Officer: Commodore". Frequently Asked Questions: Navy Traditions and Customs. Naval History & Heritage Command. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 November 2014. Dicapai pada 13 August 2017.