Kristalina Georgieva

Kristalina Ivanova Georgieva-Kinova (Bulgarian: Кристалина Иванова Георгиева-Кинова; née Georgieva; lahir 13 Ogos 1953) ialah seorang ahli ekonomi Bulgaria yang berkhidmat sebagai pengarah urusan ke-12 Tabung Kewangan Antarabangsa sejak 2019. Beliau merupakan Ketua Eksekutif Kumpulan Bank Dunia dari 2017 hingga 2019 dan berkhidmat sebagai Pemangku Presiden Kumpulan Bank Dunia dari 1 Februari hingga 8 April 2019 berikutan peletakan jawatan Jim Yong Kim.[1] Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai Naib Presiden Suruhanjaya Eropah di bawah Jean-Claude Juncker[2] dari 2014 hingga 2016.

Kristalina Georgieva

Kehidupan awal dan pendidikan

Georgieva dilahirkan di Sofia dalam keluarga birokrat. Bapanya ialah seorang jurutera awam yang menyelia projek pembinaan jalan negeri, dan datuknya ialah seorang revolusioner Bulgaria yang terkenal, Ivan Karshovski.

Georgieva memegang PhD dalam Ekonomi dan MA dalam Ekonomi Politik dan Sosiologi dari Institut Ekonomi Tinggi Karl Marx (kini dikenali sebagai Universiti Kebangsaan dan Ekonomi Dunia) di Sofia. Tesis beliau adalah mengenai "Dasar Perlindungan Alam Sekitar dan Pertumbuhan Ekonomi di Amerika Syarikat". Beliau juga melakukan penyelidikan dan kajian pasca siswazah dalam ekonomi sumber asli dan dasar alam sekitar di London School of Economics pada akhir 1980-an dan di Massachusetts Institute of Technology. Beliau telah menulis lebih 100 kertas akademik dan juga telah mengarang buku teks mikroekonomi.

Georgieva fasih berbahasa Bulgaria, Inggeris dan Rusia, dan juga bercakap beberapa bahasa Perancis. Beliau memegang pelbagai jawatan akademik dan perundingan di Bulgaria dan AS, dan telah membuat pembentangan di Australian National University, Massachusetts Institute of Technology, Tsinghua University, Yale University, Harvard University, London School of Economics, dan University of the South. Pasifik.

Kerja awal (1993–2010)

Georgieva memulakan kerjayanya di Kumpulan Bank Dunia pada tahun 1993 sebagai ahli ekonomi alam sekitar untuk Eropah dan Asia Tengah. Berikutan itu, beliau berkhidmat dalam pelbagai jawatan di bank itu akhirnya meningkat menjadi pengarah Jabatan Alam Sekitar yang bertanggungjawab ke atas strategi, dasar dan pinjaman alam sekitar Bank Dunia. Dalam peranan ini, beliau menyelia sekitar 60% operasi pemberian pinjaman Kumpulan Bank Dunia. Dari 2004 hingga 2007 beliau adalah pengarah institusi dan wakil pemastautin di Persekutuan Rusia, yang berpangkalan di Moscow.

Dia kembali ke Washington, D.C., untuk menjadi pengarah Strategi dan Operasi, Pembangunan Mampan. Jawatan terakhirnya di Bank Dunia, naib presiden dan setiausaha korporat, menyampaikan tanggungjawab utama untuk perhubungan dengan ahli lembaga pengarah eksekutif institusi, mewakili pemegang saham bank itu (kerajaan negara anggota). Pada masa itu, beliau mengusahakan pembaharuan tadbir urus bank dan mengiringi peningkatan modal. Pada Januari 2010, Georgieva mengumumkan hasratnya untuk meletak jawatan daripada jawatan ini memandangkan pencalonannya kepada Suruhanjaya Kesatuan Eropah.

Kerjaya politik

Pesuruhjaya Eropah

Pencalonan dan pengesahan

Selepas bekas calon Bulgaria untuk jawatan Pesuruhjaya Eropah bagi Bantuan Kemanusiaan dan Pengurusan Krisis, Rumiana Jeleva, mendapat kecaman semasa pendengaran pengesahannya daripada ahli Parlimen Eropah berhubung kecekapannya dan dakwaan jurang dalam pengisytiharan kepentingan kewangannya, dia menarik balik tawarannya. Kerajaan Bulgaria kemudiannya mencadangkan Kristalina Georgieva sebagai calon baharu mereka.[13] Pada 21 Januari 2010, Presiden Suruhanjaya Eropah José Manuel Barroso bertemu dengan Georgieva dan menyatakan kelulusannya, dengan menyatakan bahawa "Puan Georgieva mempunyai pengalaman dan pengetahuan antarabangsa yang kukuh yang mana beliau akan menyumbang dengan ketara dalam kapasitinya sebagai Pesuruhjaya EU".

Perbicaraan pengesahan Georgieva telah berlangsung di Parlimen Eropah pada 4 Februari 2010. Dia menghadapi soalan mengenai kesesuaiannya untuk portfolio tersebut. Georgieva mengenal pasti Haiti sebagai keutamaan, terutamanya keperluan untuk menyediakan tempat tinggal dan perkhidmatan kesihatan dan memulihkan fungsi dan perkhidmatan kerajaan, untuk memulakan kerja pembinaan semula dan pembangunan jangka panjang. Isu utama lain yang dibangkitkan dalam perbincangan dengan MEP telah meningkatkan penyelarasan dalam EU (dan dalam suruhanjaya), dan antara pemain kemanusiaan dan ketenteraan untuk memenuhi dua cabaran yang ditimbulkan oleh keperluan memperluaskan dan mengecilkan belanjawan. Keperluan untuk meningkatkan keberkesanan tindakan EU dan untuk kapasiti tindak balas yang lebih baik juga telah ditekankan, bersama-sama dengan penubuhan Kor Kemanusiaan Sukarela Eropah.

Georgieva telah diberi sambutan hangat oleh MEP, dengan MEP Buruh Michael Cashman memuji "kejujuran dan keluasan pengetahuannya". Dia dipuji oleh ahli jawatankuasa apabila dia memberitahu MEP Konservatif British Nirj Deva bahawa dia akan membela kepentingan EU dan menjadi seorang yang bebas. Ivo Vajgl, ahli Parlimen Liberal, juga memujinya, berkata: "Izinkan saya memuji anda dengan sikap damai anda dan keyakinan yang anda pancarkan hari ini". Persembahannya pada perbicaraan itu dihebahkan secara meluas di Bulgaria dan disiarkan secara langsung di banyak media nasional, di mana ia dilihat sebagai persoalan pemulihan maruah negara berikutan perbicaraan Jeleva yang tidak berjaya.

Kolej kedua Suruhanjaya Barroso, termasuk Georgieva, telah diluluskan oleh Parlimen Eropah pada 9 Februari 2010 dengan undian 488 berbanding 137, dengan 72 tidak bertanding, dan beliau memegang jawatan pada hari berikutnya.

Pegangan

Georgieva menggandakan pembiayaan untuk krisis pelarian di Eropah. Dia terlibat dalam menyelaraskan tindak balas EU terhadap akibat kemanusiaan akibat gempa bumi Haiti 2010, gempa bumi di Chile dan banjir di Pakistan. Di tengah-tengah banjir Eropah Tenggara pada Mei 2014, Georgieva menyelaraskan bantuan pasca bencana dan membantu menyediakan permintaan Serbia untuk bantuan sebanyak 1 bilion euro ($1.4 bilion) setahun.[22] Pada Mei 2015, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Ban Ki-moon melantik beliau dan Nazrin Shah dari Perak sebagai pengerusi bersama Panel Peringkat Tinggi Pembiayaan Kemanusiaan, satu inisiatif yang bertujuan untuk menyediakan cadangan untuk Sidang Kemuncak Kemanusiaan Dunia 2016.

Naib Presiden Suruhanjaya Eropah

Pada 2014, media berita melaporkan bahawa duta beberapa negara EU Barat pada awalnya menyatakan sokongan negara mereka terhadap Georgieva untuk dicalonkan untuk Suruhanjaya Juncker yang akan datang, menunjukkan bahawa dia mungkin mendapat jawatan Wakil Tinggi Kesatuan bagi Hal Ehwal Luar dan Keselamatan. Dasar. Pencalonannya tidak pasti kerana pertelingkahan politik di Bulgaria. Kejatuhan kerajaan sosialis, bagaimanapun, membuka laluan untuk pencalonannya. Menjelang Ogos, Georgi Bliznashki, perdana menteri sementara Bulgaria, mengumumkan pencalonannya untuk menggantikan Catherine Ashton dari Britain.

Presiden Suruhanjaya Eropah yang akan datang Jean-Claude Juncker sebaliknya menyerahkan jawatan Naib Presiden untuk Belanjawan dan Sumber Manusia kepada Georgieva, dengan penjawat awam EU berpengalaman Florika Fink-Hooijer sebagai Chef de Cabinetnya. Oleh itu, dia adalah teknokrat paling kanan dalam Suruhanjaya Juncker, satu-satunya daripada tujuh naib presiden yang tidak pernah berkhidmat sebagai menteri negara. Dalam peranan ini, beliau bertanggungjawab ke atas 33,000 kakitangan dan melaporkan bagaimana belanjawan Kesatuan Eropah dibelanjakan kepada Parlimen Eropah, majlis dan Mahkamah Juruaudit Eropah. Dalam beberapa bulan selepas mengambil jawatan baharunya dan di tengah-tengah keraguan tentang Kesatuan Eropah dan bajetnya sekitar $159 bilion mencapai tahap baharu, Georgieva dapat merundingkan peningkatan belanjawan beberapa bilion dolar untuk 2014.

Bank Dunia

Dari 1993 hingga 2010, beliau berkhidmat dalam beberapa jawatan dalam Kumpulan Bank Dunia, akhirnya meningkat menjadi naib presiden dan setiausaha korporatnya pada Mac 2008. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai ahli lembaga pemegang amanah dan profesor bersekutu dalam bidang ekonomi jabatan Universiti Kebangsaan dan Ekonomi Dunia di Bulgaria. Pada 27 September 2016, kerajaan Bulgaria mencalonkan Kristalina Georgieva untuk jawatan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Jangka pendeknya untuk setiausaha agung di PBB berakhir berikutan undian di Majlis Keselamatan PBB pada 5 Oktober, di mana Georgieva menduduki tempat kelapan daripada sepuluh calon. Dalam undian yang sama, António Guterres mendapat sokongan Majlis Keselamatan untuk jawatan Setiausaha Agung PBB.

Pada 28 Oktober 2016, Bank Dunia mengumumkan bahawa Georgieva akan menjadi CEO pertama Bank Antarabangsa untuk Pembinaan Semula dan Pembangunan dan Persatuan Pembangunan Antarabangsa bermula pada 2 Januari 2017.

Pada 21 April 2018, telah diumumkan bahawa pemegang saham Bank Dunia mengesahkan pakej langkah bercita-cita tinggi yang merangkumi peningkatan modal berbayar $13 bilion, satu siri pembaharuan dalaman dan satu set langkah dasar yang sangat mengukuhkan keupayaan institusi membasmi kemiskinan global. untuk meningkatkan sumber dan melaksanakan misinya di kawasan di dunia yang paling memerlukan bantuan. Georgieva memainkan peranan penting dalam memastikan peningkatan ini, peningkatan pembiayaan terbesar dalam sejarah bank.

Pada 7 Januari 2019, diumumkan bahawa Presiden Kumpulan Bank Dunia Kim akan berundur dan Georgieva akan memegang jawatan sebagai presiden sementara Kumpulan Bank Dunia pada 1 Februari 2019. Pada 29 September, Georgieva dinamakan sebagai pengarah urusan seterusnya bagi Tabung Kewangan Antarabangsa. Dia adalah satu-satunya penama untuk jawatan itu dan merupakan orang pertama dari negara sedang pesat membangun untuk memegang jawatan ini.

Siasatan bebas 2021 terhadap laporan Doing Business Bank Dunia oleh firma undang-undang WilmerHale mendapati bahawa Georgieva mengarahkan kakitangan untuk mengubah data untuk meningkatkan kedudukan untuk China.

Pada Oktober 2021, lembaga eksekutif Tabung Kewangan Antarabangsa memulakan siasatan bahawa Georgieva memanipulasi Laporan Menjalankan Perniagaan pada 2018 semasa beliau memegang jawatan sebagai ketua Bank Dunia. Lembaga kemudian memutuskan bahawa penyiasatan "tidak menunjukkan secara konklusif" bahawa dia bertindak salah, dan menyatakan keyakinan terhadap kepimpinan Georgieva.

"Jim Yong Kim". World Bank Live (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.

(2019-09-13). "Siapa Jean-Claude Juncker dan apa yang dia lakukan sebagai Presiden Suruhanjaya Eropah?". The Sun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.CS1 penyelenggaraan: nama angka: senarai pengarang (pautan)

  1. ^ "Jim Yong Kim". World Bank Live (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.
  2. ^ (2019-09-13). "Who is Jean-Claude Juncker and what does he do as President of the European Commission?". The Sun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-03-11.CS1 maint: numeric names: authors list (link)