Laku musnah di Wikipedia

Tindakan Vandalisme di Wikipedia

Di Wikipedia, laku musnah ialah tindakan menyunting projek secara berniat jahat yang sengaja mengganggu. laku musnag termasuk penambahan, penyingkiran, atau pengubahsuaian teks atau bahan lain yang sama ada lucu, tidak masuk akal, tipuan, atau yang menyinggung perasaan, memalukan, atau merendahkan diri.

Sepanjang sejarahnya, Wikipedia telah berjuang untuk mengekalkan keseimbangan antara membenarkan kebebasan menyunting terbuka dan melindungi ketepatan maklumatnya apabila maklumat palsu boleh merosakkan subjeknya. Vandalisme mudah dilakukan di Wikipedia kerana sesiapa sahaja boleh mengedit tapak,[1] dengan pengecualian artikel yang pada masa ini separa dilindungi, yang bermaksud bahawa pengguna baru dan tidak berdaftar tidak dapat mengeditnya.

Vandalisme boleh dilakukan oleh mana-mana editor tetamu atau mereka yang mempunyai akaun berdaftar; Walau bagaimanapun, halaman separa terlindung atau dilindungi hanya boleh disunting oleh penyunting atau pentadbir Wikipedia auto yang disahkan atau disahkan.[1] Sasaran vandalisme yang sering termasuk artikel mengenai topik panas dan kontroversi, selebriti terkenal, dan peristiwa semasa.[2][3] Dalam sesetengah kes, orang telah dilaporkan palsu kerana telah mati. Ini berlaku terutamanya kepada Senator Amerika Syarikat Ted Kennedy dan Robert Byrd (kedua-duanya kini meninggal), dan rapper Amerika Kanye West (yang masih hidup).[4]

Cabaran dari vandalisme pada Wikipedia pernah dicirikan oleh pengarang ketua Encyclopædia Britannica, Robert McHenry: "Pengguna yang melawat Wikipedia... lebih tepat pada kedudukan pengunjung ke tandas awam. Ia mungkin jelas kotor sehingga dia tahu untuk berolahraga dengan baik, atau kelihatannya agak bersih, supaya dia dapat terjebak dalam rasa aman palsu. Apa yang dia tidak tahu ialah siapa yang menggunakan kemudahan itu sebelum dia."

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Wikipedia tightens online rules". BBC News. 6 December 2005.
  2. ^ Kleeman, Jenny (2 April 2007). "Wikipedia fights vandalism". New Zealand Herald.
  3. ^ Martin, Lorna (18 June 2006). "Wikipedia fights off cyber vandals". The Guardian. London.
  4. ^ "Vandals prompt Wikipedia to ponder editing changes". ABC News. 28 January 2009. Dicapai pada 26 November 2011.