Laluan Elizabeth merupakan perkhidmatan kereta api penumpang pinggir bandar dengan kekerapan tinggi di London dan kawasan sekitarnya. Laluan ini menjalankan perkhidmatan di Crossrail di London tengah, antara Paddington dan Abbey Wood; di sepanjang Laluan Utama Great Western dari London Paddington ke Reading dan Lapangan Terbang Heathrow di barat serta di sepanjang Laluan Utama Great Eastern di antara Liverpool Street dan Shenfield di timur. Perkhidmatan ini dinamakan sempena Ratu Elizabeth II, yang secara rasminya membuka laluan rel tersebut pada 17 Mei 2022 ketika tahun Jubli Platinum baginda, dan laluan ini mula berkhidmat pada 24 Mei 2022.

Laluan Elizabeth
لالوان ايليزابيث
Umum
Nama asalElizabeth line
Jenis
SistemNational Rail
Lokasi
TerminalBarat: Heathrow Terminal 4, Heathrow Terminal 5 dan Reading
Timur: Abbey Wood dan Shenfield
Stesen41
Operasi
Dibuka24 Mei 2022
Pemilik
PengendaliMTR Corporation (Crossrail) Ltd[2]
Teknikal
Tolok landasan1,435 mm (4 kaki 8 12 in) tolok piawai
Pengelektrikan25 kV 50 Hz AC (talian atas)
Kelajuan operasi90 mph (145 km/j)
London Underground
Bakerloo
Central
Circle
District
Hammersmith & City
Jubilee
Metropolitan
Northern
Piccadilly
Victoria
Waterloo & City
Sistem lain
DLR
London Trams
London Overground
Laluan TfL Rail

Projek Crossrail diluluskan pada 2007 dan pembinaan bermula pada 2009. Pada asalnya dirancang untuk dibuka pada tahun 2018, projek tersebut beberapa kali tertangguh, termasuklah untuk beberapa bulan yang disebabkan oleh pandemik COVID-19.

Pada Mei 2015, perkhidmatan-perkhidmatan komuter sedia ada di satu seksyen bagi salah satu cabang timur di antara Liverpool Street dan Shenfield dialihkan kepada TfL Rail; khidmat pendahulu ini juga mengambil alih Heathrow Connect pada Mei 2018 dan beberapa khidmat tempatan di laluan Paddington ke Reading pada Disember 2019. Perkhidmatan-perkhidmatan ini ditambah dengan seksyen Crossrail tengah pada Mei 2022.

Laluan kereta api sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "TfL Rail: What we do" (dalam bahasa Inggeris). Pengangkutan untuk London. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Mei 2015. Dicapai pada 10 Disember 2018.
  2. ^ "MTR selected to operate Crossrail services". Railway Gazette International (dalam bahasa Inggeris). London. 18 Julai 2014.

Pautan luar sunting