Lemony Snicket adalah nama samaran digunakan oleh pengarang Daniel Handler dalam siri buku beliau A Series of Unfortunate Events, dan watak dalam siri itu. Autobiografi itu yang diterbitkan, berjudul Lemony Snicket: The Unauthorized Autobiography dengan pengenalan dari Handler. Risalah, bertajuk 13 Shocking Secrets You'll Wish You Never Knew About Lemony Snicket, yang dikeluarkan dalam tawaran The End.

Lemony Snicket
Lemony Snicket
Dicipta oleh Daniel Handler
Dilakonkan oleh Jude Law
Informasi
GelaranDaniel Handler
JantinaLelaki
PekerjaanPengarang
SaudaraKit Snicket (adik)
Jacques Snicket (abang)
Beatrice Baudelaire

Handler juga mengarang buku-buku dan fiksyen pendek dalam nama Lemony Snicket, seperti buku kanak-kanak The Latke Who Couldn't Stop Screaming dan The Lump of Coal, yang belum dikeluarkan.

Asal-usul nama sunting

 
Lemony Snicket di The End.

Nama Lemony Snicket datang dari penyelidikan untuk buku Handler yang pertama, The Basic Eight. Handler hendak menerima bahan dari organisasi beliau didapati kecewa, tetapi tidak menggunakan nama benar, dan mencipta "Lemony Snicket"[1]. Beliau juga menggunakan nama samaran itu untuk menulis surat-surat palsu kepada suratkhabar. Apabila mengarang A Series of Unfortunate Events, beliau dan penyuntingnya memutuskan bahawa buku-buku harus diterbitkan di bawah nama pengisah[1].

Biografi watak sunting

Kehidupan sunting

Snicket berasal dari keluarga tiga anak-anak. Abangnya Jacques Snicket dan adiknya Kit Snicket adalah ahli-ahli V.F.D. dan kawan-kawan dengan ibu bapa Baudelaire. Kedua-dua Jacques dan Kit memuncul sebagai watak-watak pembantu dalam buku-buku Series of Unfortunate Events. Dia juga tahu Count Olaf dalam kehidupan awal, ketika kedua-duanya menghadiri sekolah bersama-samanya.Banjaran

Semasa dia remaja, Lemony Snicket menghadiri sekolah dijalankan oleh V.F.D. dengan watak-watak lain dari siri itu. Dia kemudiannya menerima tuisyen di markas V.F.D. dalam Banjaran Mortmain, dan bekerja di dalam surat khabar The Daily Punctilio.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Hogan, Ron (2000). "The BEATRICE Interview: Daniel Handler". The BEATRICE Interview. Dicapai pada 2008-07-11.

Pautan luar sunting