Leonid Kravchuk

Presiden pertama Ukraine

Leonid Kravchuk Makarovych ( Ukraine : Леонід Макарович Кравчук ; 10 Januari 1934- 10 Mei 2022) merupakan bekas Presiden Ukraine yang pertama dari 5 Disember 1991, sehingga perletakan jawatan beliau pada 19 Julai 1994. Beliau seorang ahli politik berwibawa dan mantan Pengerusi Majlis Tertinggi / Rada Verkhovna dan Timbalan Pengerusi 'Parti Demokratik Sosial Ukraine'.

Leonid Kravchuk
Леонід Кравчук
Leonid Makarovych Kravchuk in 2013
Presiden Ukraine
Dalam jawatan
December 5, 19911 – July 19, 1994
Perdana MenteriVitold Fokin
Leonid Kuchma
Didahului olehpost created2
Digantikan olehLeonid Kuchma
Chairman of the Verkhovna Rada 9th
Dalam jawatan
July 23, 1990 – December 5, 1991
Didahului olehVolodymyr Ivashko
Digantikan olehIvan Plyushch
People's Deputy of Ukraine
Dalam jawatan
May 15, 1990 – December 5, 1991
October 18, 1994 – May 25, 2006
Secretary of CC CPU
Dalam jawatan
1988–1990
Butiran peribadi
LahirLeonid Makarovych Kravchuk
(1934-01-10) 10 Januari 1934 (umur 90)
Żytyń Wielki, Rowno powiat, Wołyń Voivodeship, Poland
(since 1945 the town has been called Velykyi Zhytyn and is located close to Rivne, Ukraine)
Meninggal dunia10.05.2022
KerakyatanUkrainian
Parti politik
PasanganAntonina Mykhailivna Mishura
Anak-anakOleksandr
KediamanUkraine Koncha-Zaspa, Kiev, Ukraine
Alma materKiev State University (1958)
Academy of Social Sciences of CPSU (1970)
PekerjaanPolitician
Tandatangan
1Official inauguration was on August 22, 1992.
2Mykola Plaviuk, the 4th President of Ukrainian People's Republic in exile terminated his authority on August 22, 1992 when he formally ceded his authority to Kravchuk.
3From July 23, 1990 to August 24, 1991, the office was known as the "Chairman of the Supreme Soviet of the Ukrainian SSR."

Selepas krisis politik yang melibatkan Presiden dan Perdana Menteri, Kravchuk meletak jawatan dari jawatan Presiden.Dia ditewaskan oleh bekas Perdana Menteri Ukraine , Leonid Kuchma yang berkhidmat sebagai Presiden selama dua penggal. Selepas Presiden Kravchuk, beliau aktif dalam politik Ukraine, berkhidmat sebagai seorang Timbalan Pengerusi / Majlis Tertinggi/ Rada Verkhovna dan pemimpin Parti Demokratik Sosial Ukraine (bersatu) kumpulan Parlimen (2002-2006).

Biografi sunting

Leonid Kravchuk Makarovych dilahirkan pada tahun 1934 di Kampung Velykyi Zhytyn dari keluarga petani. Pada masa itu kampung ini terletak di Aleksandrija gmina, Rowno powiat di Poland. Kampung ini sebahagian daripada Wilayah Rivne dalam Republik Sosialis Soviet Ukraine selepas pencerobohan Soviet pada tahun 1939 semasa Kravchuk masih kanak-kanak. Bapanya berkhidmat dalam pasukan berkuda Poland (1930-an) dan kemudian dia dan isterinya bekerja dengan penjajah Poland . Semasa Perang Dunia II bapa Kravchuk ini binasa di hadapan-baris. Kravchuk berkahwin dengan guru matematik Antonina pada tahun 1957.

Kravchuk menyertai Parti Komunis Ukraine pada tahun 1958 dan telah dinaikkan pangkat dalam parti. Beliau menjadi ahli Politburo Ukraine pada tahun 1989, dan pada 23 Julai 1990 telah dipilih Pengerusi Soviet Agung SSR Ukraine , berkuat kuasa menjadi ketua negara daripada SSR Ukraine dan ahli politik yang paling berkarisma.

Selepas 19-21 Ogos 1991 Rampasan Kuasa Soviet , ravchuk meletakkan jawatan dalam Parti Komunis.Pada 24 Ogos 1991 Ukraine diisytiharkan bebas daripada Ukraine USSR. Dengan berbuat demikian beliau menjadi ketua negara pertama bagi negara baru Ukraine. Pada 5 Disember 1991, beliau dipilih ke jawatan baru Presiden Ukraine selepas Pilihan Raya Presiden Ukraine yang pertama .

Potret politik sunting

Fahaman politik Leonid Kravchuk adalah mengelakkan konflik. Beliau dianggap sebagai licik, diplomatik, dan berhati-hati. Dia menggambarkan dirinya sebagai seorang lelaki yang enggan untuk mengambil payung .

Beliau mengelakkan perubahan demokrasi dan merupakan seorang tokoh kompromi untuk kedua-dua parti konservatif dan aliran reformis .

Selepas kalah pada 1994, Leonid Kravchuk menyertai perniagaan bernama Kiev Holding atau Kumpulan Dynamo. Kumpulan ini diketuai oleh oligarki Viktor Medvedchuk dan Hryhoriy Surkis. Pada tahun 2004, Surkis dilarang daripada melawat Amerika Syarikat kerana dakwaan penglibatan beliau dalam penyelewengan semasa Pilihan Raya Presiden Ukraine 2004 . Kumpulan itu juga kuat pro-Rusia dan anti-Barat. Saluran TV dan media dikawal oleh kumpulan anti-US / anti kempen NATO .

Dalam pilihan raya presiden 2004,Kravchuk aktif menyokong pencalonan Viktor Yanukovych . Pada bulan November 2004, beliau bimbang dengan krisis dalaman negara itu. Pada September 25, 2009, Kravchuk mengumumkan meninggalkan Parti Sosial Demokrat (Amerika).

Ekonomi sunting

Semasa kepimpinan Kravchuk ,dasar ekonomi Ukraine sering dikritik. Dia dituduh gagal untuk mengelakkan rasuah dalam penswastaan ​​industri. Kadar inflasi pada 1992-1994 mencapai ribuan peratus. Berjuta-juta pinjaman yang diberikan oleh bank-bank separa kerajaan ternyata gagal. Akibatnya kelewatan bayaran gaji bertahun-tahun. Kapal dagang global, yang terbesar di dunia dijual kepada syarikat-syarikat asing - kebanyakannya untuk membayar hutang palsu. Beratus-ratus pelayar tidak menerima gaji dan terperangkap di atas kapal kapal mereka di seluruh dunia. Anak Kravchuk sendiri kemudiannya dituduh mengambil bahagian dalam penipuan ini.

Terkejut dengan perkembangan ini, Leonid Kuchma menang dalam Pilihan Raya Presiden 1994. Slogan Kuchma ialah memerangi rasuah, pembinaan semula ekonomi, dan integrasi semula dengan Rusia. Pergantungan Kravchuk pada tekanan birokrasi, sokongan pro-Barat nasionalis , dan berat sebelah media tidak berfungsi dengan baik.

Pembaharuan pentadbiran sunting

Pada 25 Februari 1992, Presiden Ukraine, Leonid Kravchuk, mengeluarkan perintah Presiden 98/92 Mengenai perubahan dalam sistem badan pusat kuasa eksekutif Ukraine .

Dasar luar sunting

Selepas menjadi Presiden Ukraine, Kravchuk membangunkan hubungan dengan Barat. Hubungan Ukraine-Rusia semakin tegang terutamanya nasib senjata nuklear dan armada Laut Hitam. wujud spekulasi bahawa Ukraine akan menolak Komanwel . Beliau enggan mengekalkan bekerjasama dengan angkatan tentera dan mata wang di dalam Komanwel . Dengan NATO, Kravchuk mahu penyertaan Ukraine setaraf dengan Eropah Tengah, Rusia .

Status Armada Rusia di Laut Hitam terlihat di Sevastopol dan Crimea masih gagal diselesaikan menerusi perjanjian pajakan 20 tahun sehingga tahun 1997. Beliau adalah salah seorang daripada beberapa pemimpin negara Ukraine yang bersetuju untuk menyerahkan senjata nuklear.

Dekri sunting

Beberapa dekri telah dibentuk / diwujudkan :

  1. Pembentukan Jawatankuasa Kastam Negeri Ukraine
  2. Dekri Presiden yang pertama - penubuhan Jawatankuasa Kastam Negeri
  3. Angkatan Tentera Ukraine - mewujudkan bahawa Menteri Pertahanan bersubordinat secara langsung kepada Presiden Ukraine
  4. Ketua Angkatan Tentera Ukraine
  5. Pentadbiran Presiden Ukraine
  6. Eksport-import bank Ukraine
  7. Mewujudkan Direktori Keselamatan Negeri
  8. Dana Ukraine-Jerman
  9. Parlimen Ukraine
  10. Suruhanjaya Perakuan Tinggi Ukraine
  11. Agensi Angkasa Negara Ukraine
  12. Perlindungan Sempadan Negeri Ukraine dengan Republik Moldova
  13. Pembinaan Angkatan Tentera Ukraine
  14. Pengisytiharan bagi pentadbiran negeri tempatan
  15. Sejarah Ukraine
  16. Pengumuman 12 Jun 1992 sebagai hari berkabung
  17. Sumpah Doktor
  18. Majlis Keselamatan Negara Ukraine
  19. Penyertaan Ukraine dalam penyelidikan Antartika
  20. Pembubaran Daerah Tentera Kiev

Pelantikan sunting

  1. Valeriy Hubenko - Ketua Jawatankuasa Negeri bagi Keselamatan Sempadan Negeri (1991)
  2. Mykhailo Haiduk - Ketua Directory untuk keselamatan pegawai-pegawai yang lebih tinggi daripada Ukraine (1991)
  3. Leftenan Jeneral Valentin Boryskin - Amirul Daerah Tentera Kiev
  4. Leftenan Jeneral Vitaliy Radetsky - Amirul Daerah Tentera Odessa
  5. Leftenan Jeneral Valeriy Stepanov - Amirul Daerah Tentera Transcarpathian (kemudiannya dipecat)
  6. Contre Laksamana Borys Kozhyn - Pemerintah Tentera Laut Ukraine
  7. Leftenan Jeneral Valeriy Vasyliev - Pemerintah Tentera Udara Ukraine
  8. Leftenan Jeneral Mykhailo Lopatin - Perintah Pencegahan Pertahanan Udara Ukraine
  9. Mejar Jeneral Henndiy Kolodia - Amirul ke-17 Tentera Udara
  10. Yuriy Syemushev - Ketua Utama Direktori Komunikasi Kerajaan untuk Perkhidmatan Keselamatan Ukraine
  11. Leftenan Jeneral Vasyl Sobkov - Amirul Daerah Tentera Transcarpathian

Duta sunting

  1. Viktor Batyuk - wakil Tetap Ukraine dalam organisasi PBB
  2. V.Zheliba - duta ke Belarus
  3. R.Lubkivsky - duta ke Republik-Republik Slovak Persekutuan
  4. Oleg Bilorus - Duta Ukraine ke Amerika Syarikat
  5. I.Piskovy - duta ke Jerman
  6. A.Orel - duta ke Itali
  7. Yuriy Kostenko - duta ke Austria
  8. Volodymyr Kryzhanivsky - duta ke Rusia
  9. Levko Lukyanenko - Duta Ukraine ke Kanada
  10. Serhiy Komisarenko - duta ke United Kingdom
  11. Heorhiy Khodorovsky - duta ke India
  12. Leontiy Sandulyaka - Duta ke Romania
  13. Yuriy Shcherbak - duta kepada Israel
  14. Dmytro Tkach - Duta ke Hungary
  15. Ihor Turyansky - Duta ke Turki
  16. Hennadiy Udovenko - duta ke Poland
  17. Viktor Hladush - Duta ke Latvia, Estonia, Lithuania
  18. Vitaliy Boiko - duta ke Moldova
  19. Kostyantyn Masik - duta ke Finland, Denmark, Norway, Sweden dan

Kerjaya sunting

Leonid Kravchuk adalah pengarang beberapa buah buku berkaitan dengan kerjaya dan Politik Ukraine .Sebahagian daripada buku telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris .

Kehidupan peribadi sunting

Kravchuk berkahwin dengan Antonina Mykhailivna Kravchuk. Pasangan itu berkahwin pada tahun 1957. Isteri beliau tidak menghadiri sebarang acara rasmi dengan suaminya.

Kravchuk dan isteri mempunyai 1 anak, Oleksandr Leonidovych Kravchuk yang menjadi presiden syarikat "Nafkom-Ahro" dan bekas FC Nafkom Brovary . Kravchuk mempunyai dua cucu, Andrey, Maria dan Ylena Kravchuk. Kravchuk tidak bekerja lagi dan menetap di Koncha Zaspa.