Liotriks, dijual dengan nama dagang Thyrolar, ialah sejenis ubat yang digunakan untuk rawatan hipotiroidisme; walaupun begitu, ia kurang digunakan berbanding levotiroksina.[1] Kegunaan lain termasuk goiter dengan fungsi tiroid normal dan kanser tiroid.[1] Ia diambil melalui mulut.[1] Ubat ini mengadungi campuran 4:1 levotiroksina (T4) dan triiodotironina (T3).

Liotriks
Kombinasi
TiroksinaHormon tiroid
TriiodotironinaHormon tiroid
Data klinikal
Nama dagangThyrolar
AHFS/Drugs.comMonograph
Kaedah
pemberian
Melalui mulut
Status perundangan
Status perundangan
Pengecam
CompTox Dashboard (EPA)

Penggunaan sunting

Penggunaan paling lazim adalah dalam rawatan hipotiroidisme melalui suplemen.[2][3] Kegunaan lain termasuk:

Kontraindikasi sunting

Agen tiroid tidak boleh digunakan untuk merawat obesiti, terutamanya bagi pesakit eutiroid. Dos tetap dalam pesakit hipotiroid boleh diterima, tetapi hanya dalam konteks merawat hipotiroidisme. Dos berlebihan (dan dos tahap biasa bagi pesakit eutiroid) boleh mengakibatkan kejadian kardiovaskular yang mengancam nyawa. Pesakit harus dinasihatkan supaya tidak mengambil agen simpatomimetik semasa menjalani rawatan hipotiroid, termasuk perangsang dan pil diet, kerana agen ini meningkatkan risiko kejadian kardiovaskular.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Liotrix Monograph for Professionals". Drugs.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 May 2021. Dicapai pada 23 November 2021.
  2. ^ "Liotrix (Professional Patient Advice)".
  3. ^ Skidmore-Roth L (2015). "Liotrix". Mosby's 2015 nursing drug reference (ed. Twenty-eight). Saint Louis, Missouri: Elsevier Health Sciences. m/s. 713. ISBN 978-0-323-28693-0.
  4. ^ "Thyrolar (Liotrix) dosing, indications, interactions, adverse effects, and more". MedScape.