Lopak, genangan atau lempuk adalah pengumpulan kecil cecair, biasanya air, di permukaan[1]. Ia boleh membentuk sama ada dengan takungan dalam lekuk pada permukaan, atau dengan tegangan permukaan pada permukaan rata.

Pantulan pada lopak

Lopak biasanya cukup cetek untuk diranduk, dan terlalu kecil untuk menyokong bot atau rakit. Kanak-kanak kecil sering didapati menikmati percikan di lopak manakala hidupan liar kecil mungkin tertarik kepadanya.

Lopak semula jadi dan hidupan liar sunting

Lopak hujan di jalan raya
Lopak ditinggalkan apabila air surut
Lopak kecil bergabung bersama oleh tegangan permukaan
Itik minum dari genangan air
Kanak-kanak bermain percikan lopak

Lopak dalam landskap dan habitat semulajadi, apabila tidak disebabkan oleh hujan, dapat menunjukkan kehadiran tiris atau mata air. Tumbuhan, rumput, dan bunga liar yang bermusim kecil boleh bertumbuh dengan "permulaan" yang lembab yang disediakan oleh genangan.

Hidupan liar kecil, seperti burung dan serangga, boleh menggunakan lopak sebagai sumber kelembapan penting atau untuk mandi. Permatang air yang dibina sekeliling lopak yang menjadi mandian burung, adalah sebahagian daripada taman hidupan liar dan hiasan taman dan pemulihan "habitat mikro". Burung layang-layang menggunakan lom lembap yang berkumpul di lopak sebagai satu bentuk simen untuk membantu membina sarang mereka. Banyak jenis kupu-kupu dan beberapa serangga lain, tetapi terutama kupu-kupu jantan, memerlukan lendir untuk nutrien yang boleh dimakannya, seperti garam dan asid amino.[2]

Bagi beberapa bentuk kehidupan yang lebih kecil, seperti berudu atau jentik-jentik nyamuk, genangan air seperti lopak boleh membentuk seluruh habitat. Lopak yang tidak menguap dengan cepat boleh menjadi air bertakung, yang boleh tercemar oleh organisma yang membusuk dan sering menjadi rumah kepada pembiakan nyamuk, yang boleh bertindak sebagai vektor untuk penyakit seperti malaria dan, kebimbangan baru-baru ini di kawasan tertentu di dunia, Virus Nil Barat.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.merriam-webster.com/dictionary/puddle
  2. ^ Adler, P.H. and Pearson, D.L. (1982) "Why do male butterflies visit mud puddles?". Canadian Journal of Zoology, 60 (3): 322–325. doi:10.1139/z82-043

Bacaan lanjut sunting