Rakit ialah suatu struktur rata untuk sokongan atau pengangkutan melalui air.[1] Ia reka bentuk bot yang paling asas, yang dicirikan oleh ketiadaan badan. Walaupun terdapat pelbagai jenis bot yang mengaburkan takrif ini, rakit biasanya terus bertahan dengan menggunakan apa-apa kombinasi bahan yang menarik seperti kayu, buluh, tong, atau beg udara yang mengembung (seperti pontun), dan biasanya tidak digerakkan oleh enjin.

Rakit tradisional, dari edisi 1884 Adventures of Huckleberry Finn.

Rakit buatan manusia sunting

 
Lakaran oleh F.E. Paris (1841) yang menunjukkan pembinaan rakit balsa Peru yang asli

Rakit tradisional atau primitif dibina daripada kayu, buluh atau mensiang gedabung. Rakit moden juga boleh menggunakan pontun, gelendong, atau blok polistirena. Rakit kembung menggunakan fabrik berlapis getah yang tahan lama. Bergantung pada penggunaan dan saiznya, ia mungkin mempunyai struktur, tiang, atau kemudi. Rakit balak digunakan oleh industri pembalakan untuk pengangkutan balak, dengan mengikat mereka bersama-sama menjadi rakit dan dibiar hanyut atau menarik mereka ke sungai. Kaedah ini sangat umum sehingga pertengahan abad ke-20 tetapi sekarang jarang digunakan.

Rakit besar diperbuat daripada kayu balsa dan menggunakan layar untuk navigasi adalah penting dalam perdagangan maritim di pesisir Lautan Pasifik Amerika Selatan dari zaman pra-Columbus hingga abad ke-19. Pelayaran dibuat ke lokasi sejauh Mexico, dan banyak pelayaran trans-Pasifik menggunakan replika rakit purba telah dilakukan untuk menunjukkan kemungkinan hubungan antara Amerika Selatan dan Polinesia.[2]

Rakit semulajadi sunting

Dalam biologi, terutamanya di biogeografi pulau, rakit bukan buatan merupakan konsep penting. Rakit tersebut terdiri daripada rumpun tumbuh-tumbuhan yang di bawa dari tanah kering oleh badai, tsunami, pasang surut, gempa bumi atau peristiwa serupa; pada masa moden mereka kadang-kadang juga menggabungkan jenis lain dari flotsam dan jetsam, mis. bekas plastik. Mereka terus terapung dengan keapungan semulajadi dan boleh mengembara beratus-ratus, bahkan beribu-ribu batu dan akhirnya dimusnahkan oleh tindakan ombak dan pereputan, atau tersadai di darat.

Berakit adalah cara penting bagi penyebaran laut untuk haiwan terbang. Bahkan bukan sahaja mamalia kecil, amfibia dan reptilia khususnya, tetapi bagi banyak invertebrata juga, rakit tumbuh-tumbuhan seperti ini sering menjadi satu-satunya cara yang boleh dicapai dan digunakan - jika mereka bernasib baik - untuk menjajah pulau-pulau lautan sebelum kenderaan yang dibina oleh manusia menyediakan cara lain untuk pengangkutan mereka.

Galeri imej sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ G. & C. Merriam Co., Websters New Collegiate Dictionary, 1976, ISBN 0-87779-339-5
  2. ^ Smith, Cameron M. and Haslett, John F. (1999), "Construction and Sailing Characteristics of a Pre-Columbian Raft Replica", Bulletin of Primitive Technology, pp. 13–18

Pautan luar sunting