Louisa Noel Krause (lahir 20 Mei 1986) ialah seorang pelakon Amerika. Selepas belajar drama di kolej, Krause muncul dalam banyak produksi luar Broadway sambil turut muncul dalam episod siri televisyen rangkaian yang berpangkalan di New York . Peranan filem pertamanya ialah dalam The Babysitters (2007). Pada 2017, Krause muncul dalam watak utama Anna Garner dalam siri televisyen The Girlfriend Experience.

Louisa Krause
Krause at South by Southwest, 2015
Kelahiran
Louisa Noel Krause

(1986-05-20) 20 Mei 1986 (umur 37)
Pusat pendidikanCarnegie Mellon University
PekerjaanActress
Tahun aktif2007–present

Kehidupan awal sunting

Krause dilahirkan pada 20 Mei 1986 di Falls Church, Virginia . [1] Bapanya berketurunan separuh Jepun (dari Okinawa, Jepun) [1] dan ibunya berketurunan Amerika. Dia mempunyai seorang adik lelaki bernama Nathaniel yang merupakan seorang pengarah. Dia memulakan minatnya dalam seni pada usia muda dengan belajar tarian di Washington School of Ballet di Washington DC Sebaik Krause memasuki sekolah menengah, tarian mengambil tempat duduk belakang apabila dia mula membuat persembahan dalam pelbagai drama dan muzikal termasuk Side Show sebagai Violet Hilton, Gypsy sebagai Mama Rose, dan Equus sebagai Dora Strang. Selepas sekolah menengah, dia mendaftar di Sekolah Drama Carnegie Mellon . Tidak lama kemudian, Krause merasakan dia sudah bersedia untuk memulakan kerjaya profesionalnya sebagai pelakon . Dia memperoleh kad Ekuitinya dengan membuat persembahan dalam pengeluaran saham musim panas Aida . [2]

Kerjaya sunting

Krause memulakan kerjayanya dalam teater, muncul dalam banyak produksi Off-Broadway . Pada tahun 2006, Krause muncul dalam produksi Les Liaisons Dangereuses oleh Huntington Theatre Company . Pada tahun 2007, dia membintangi penerbitan Signature Theatre Company Iphigenia 2.o, dalam peranan utama Iphigenia . Pada tahun yang sama, Krause membintangi tayangan perdana dunia In a Dark Dark House, di Teater Lucille Lortel, 7 Jun – 7 Julai 2007. [3] Dia terus bekerja di atas pentas, muncul pada tahun 2013 sebagai Rose dalam tayangan perdana dunia Annie Baker 's The Flick at Playwrights Horizons, peranan yang dia kembalikan dua tahun kemudian untuk tayangan kedua di Barrow Street Theatre [3] dan kemudiannya National Teater .

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Louisa Krause". AllMovie. Dicapai pada June 18, 2019.
  2. ^ "Louisa Krause credits". Broadway.com. Dicapai pada June 9, 2016.
  3. ^ a b "Louisa Krause". Lortel Archives. Dicapai pada June 15, 2016.