MT Cendanawati merupakan sebuah kapal tangki minyak yang membawa muatan minyak pelincir milik Indonesia. Kapal ini telah karam pada 12 September 2011 akibat berlanggar dengan kapal MT Cosmic 10 di kedudukan lapan batu nautika (14.4 kilometer) timur Pulau Tioman, Rompin, Pahang, Malaysia.

Insiden sunting

Menurut Pengarah Operasi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Wilayah Maritim Timur, Kapten Maritim Syd. Mohd. Fuzi Syd. Hasan, kapal MT Cendanawati yang membawa muatan minyak pelincir dalam perjalanan dari Thailand ke Indonesia telah belayar sejak 9 September 2011.

Pada jam 3.30 pagi, ketua pengawal yang bertugas di MT Cendanawati menyedari lokasi MT Cosmic 10 yang berada bertentangan dan begitu hampir dengan kapalnya. Atas sebab demikian, ketua pengawal berkenaan cuba menghubungi MT Cosmic 10, namun gagal. Lalu dia mengambil keputusan untuk mengubah haluan dengan menghala ke kiri tetapi dalam masa yang sama MT Cosmic 10 pula menghala ke kanan sehingga berlakunya pelanggaran

Pada pukul 3.45 pagi, kapal MT Cosmic 10 yang dalam perjalanan dari Indonesia ke Thailand telah melanggar bahagian bilik kapten dan bilik enjin kapal MT Cendanawati.

Sejurus pelanggaran, MT Cendanawati mulai karam manakala MT Cosmic 10, berlabuh di Batam, Indonesia.

Bantuan sunting

Maritim Malaysia yang menerima laporan di pusat kawalan pada pukul 7.30 pagi segera mengarahkan kapal KM Jarak yang berada tidak jauh dari tempat kejadian untuk membantu. Selain itu kapal dagang Lady Anyvisia yang kebetulan melalui laluan tersebut turut mengambil langkah inisiatif yang sama.

Kesemua krew kapal yang berusia 22 hingga 51 tahun itu dipindahkan ke KM Jarak pada pukul 10.30 pagi dan dibawa ke Tanjung Gelang sebelum ditempatkan di sebuah hotel.

Kecederaan sunting

Kapten kapal MT Cendanawati, Dadi Suyadi, 45, cedera di kepala dan tengkuk.

Rujukan sunting

Lihat juga sunting