Majlis perbandaran

Majlis perbandarankerajaan tempatan bagi sebuah perbandaran. Khususnya, istilah ini boleh merujuk kepada institusi-institusi negara-negara pelbagai yang boleh diterjemahkan oleh istilah ini. Dalam bahasa Inggeris, ia boleh merujuk kepada apa yang juga dikenali sebagai bandar majlis.

Perancis sunting

Walaupun perbezaan yang besar dalam populasi, setiap Komun Republik Perancis memiliki Datuk Bandar dan majlis perbandaran yang menguruskan Komun di Perancis darimairie, betul-betul dengan kuasa yang sama tidak kira saiz komune itu dan majlis. Satu pengecualian adalah kota Paris, di mana polis bandar adalah di tangan kerajaan pusat, tidak di tangan Datuk Bandar Paris. Keseragaman status ini adalah warisan yang jelas Revolusi Perancis, yang mahu menghapuskan dengan idiosinkrasi tempatan dan perbezaan yang amat besar status yang wujud dalam kerajaan Perancis.

Saiz reka bentuk bandar kelompok yang satu masih perkara-perkara yang, bagaimanapun, dalam dua domain: undang-undang Perancis menentukan saiz majlis perbandaran mengikut penduduk komune yang; dan saiz penduduk yang menentukan proses pengundian digunakan untuk pilihan raya majlis perbandaran.

Moldova sunting

Majlis Perbandaran di Moldova adalah badan pentadbiran dalam tempoh lima majlis perbandaran: Chisinau, Bălţi, Tiraspol dan Bendery (juga dikenali sebagai "Tighina" atau "Bender"). Majlis Perbandaran (bahasa Moldovan :Consiliul perbandaran) berfungsi sebagai badan perundingan dengan beberapa kuasa penentuan dasar am. Ia terdiri daripada beberapa di sisi undang-undang ditentukan kaunselor (35 contoh di Bălţi) dipilih setiap empat tahun, yang mewakili parti-parti politik dan kaunselor bebas. Setelah dipilih, kaunselor boleh membentuk pecahan di dalam Majlis Perbandaran.

Pilihan raya serantau pentadbiran awam tempatan yang diadakan di Bălţi dalam Jun 2007, yang dibawa kepada kuasa Parti Komunis Republik Moldova (PCRM), yang memegang 21 mandat, 11 mandat yang dipegang oleh wakil-wakil parti-parti lain, dan 3 mandat oleh calon bebas. Terdapat dua pecahan dalam Majlis Perbandaran: pecahan PCRM (21 kaunselor) dan "Meleag" pecahan (3 bebas kaunselor dan 4 wakil-wakil parti-parti yang berlainan).

Datuk Bandar perbandaran yang dipilih untuk empat tahun. Di Bălţi, Vasile Panciuc (PCRM) yang sedia ada dari tahun 2001 dan dipilih semula dua kali pada tahun 2003 semasa pilihan raya yang dijangka (sebagai hasil reformasi baru bahagian pentadbiran di Moldova dalam tahun 2003), dan pada tahun 2007. Di Chisinau, pilihanraya datuk bandar lepas telah diulang-ulang tiga kali, kerana kadar penyertaan yang rendah. Hasilnya, Dorin Chirtoacă (Liberal Party), memenangi pilihan raya datuk bandar terakhir di dalam Chisinau.