Manoj Punjabi

Penerbit filem Indonesia

Manoj Punjabi (lahir di Jakarta, 7 Disember 1972; umur 51 tahun) adalah seorang penerbit filem, sinetron sekaligus pendiri Rumah Terbitan terbesar di Indonesia, MD Entertainment. Manoj mencintai filem sejak kecil dan taksub untuk menjadi pembuat filem suatu hari. Kegigihan dan kerja kerasnya meraih cita-cita tersebut pun membuahkan hasil yang luar biasa. Usaha Manoj kini terus berkembang pesat, berkat hasrat dan semangatnya yang tinggi dalam berkarya.

Manoj Punjabi
Manoj Punjabi
Kelahiran (1972-12-07) 7 Disember 1972 (umur 51)
Pekerjaanpengarah
Tahun aktif1995 - sekarang
PasanganShania Punjabi
Anak-anakSairaa Punjabi
Nayla Punjabi
Rehaan Punjabi
Ibu bapaDhamoo Punjabi
Sunita Punjabi
Laman web rasmihttp://www.mdpictures.com

Kerjaya sunting

Sejak MD Entertainment didirikan pada tahun 2003, Manoj sudah bertekad untuk mengerahkan segalanya, memberikan yang terbaik untuk industri pertelevisyenan di Indonesia. Sejak awal Ia sudah menyusun konsep usaha dengan mantap untuk tujuan yang sangat jelas iaitu menjadi nombor satu dan yang terbaik di negeri ini. Terbukti hasil karyanya selalu menjadi pionir di industri pertelevisyenan Indonesia, seperti sinetron Cinta Fitri yang merupakan lambang keberhasilan dalam peta pertelevisyenan Indonesia. Pelbagai penghargaan bergengsi seperti Panasonic Awards, SCTV Awards, Indonesian Movie Awards, Yahoo OMG Awards, semua berhasil diraih MD di bawah kepemimpinan Manoj, hanya dalam kurun waktu 10 tahun.

Untuk mengembangkan industri perfileman Indonesia, Manoj mula mengembangkan sayap usahanya ke dunia perfileman. Melalui anak syarikat MD Corp, MD Pictures, Manoj melahirkan filem-filem berkualiti, seperti Ayat-Ayat Cinta (2008), dan Habibie & Ainun (2012) yang berhasil meraih jumlah penonton tertinggi di Indonesia hingga saat ini.

Keluarga sunting

Anak dari Dhamoo Punjabi, Manoj perkahwinan Shania Punjabi pada Februari 2000. Ia mempunyai 3 orang anak iaitu:

  • Sairaa Punjabi (2000)
  • Nayla Punjabi (2004)
  • Rehaan Punjabi (2007)

Manoj sendiri merupakan penerbit filem dan sinetron dari rumah terbitan MD Entertainment dan MD Pictures.

Pautan luar sunting

Manoj Punjabi di Instagram