Marconi Instruments

Marconi Instruments Limited[2] (MI) adalah sebuah syarikat British, salah satu daripada kumpulan syarikat Marconi, yang sebelum ini merupakan sebahagian daripada GEC. Pada asalnya dibentuk pada tahun 1936,[3][1] terdapat pembelian Marconi- Ekco Instruments untuk membentuk syarikat Marconi Instruments pada tahun 1941.

Marconi Instruments Limited
Jenis/bentuk sahSyarikat awam berhad
IndustriKejuruteraan
Ditubuhkan1936
Dibubarkan1998
NasibDijual kepada IFR Systems Inc. pada 1998, yang kemudian dibeli oleh Aeroflex pada 2002.
PenggantiIFR Systems
Aeroflex
Ibu pejabatSt Albans, England, UK
Tokoh pentingR. E. Burnett (pengarah urusan)[1]
KeluaranElektronik
Syarikat indukThe Marconi Wireless Telegraph & Signal Company Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat ini berpangkalan di St Albans,[4] Colchester dan Stevenage (di mana ia akhirnya disatukan), semuanya di selatan England. Sebelum penyatuan Stevenage, tapak utamanya ialah di Longacres[5] di pinggir timur St. Albans, di mana ia merupakan majikan terbesar. Terdapat empat tapak lain, satu di Hedley Road, satu di Jalan Hatfield, St Albans ( Fleetville Works), satu di Kawasan Perindustrian Donibristle di Fife, Scotland dan satu di Lapangan Terbang Luton, Luton.

Syarikat itu menghasilkan peralatan dan sistem ujian dan pengukuran elektronik,[6] termasuk peralatan ujian automatik.[7][8][9] Ia dikenali dengan rangkaian penjanaan isyaratnya yang luas, dari audio sehingga ke frekuensi gelombang mikro. Ia juga membuat osiloskop, voltmeter, penganalisis spektrum, kaunter kekerapan, penjana fungsi, jambatan komponen ( LCR ), penganalisis impedans, bekalan kuasa, penganalisis distorsi, meter kelembapan dan penganalisis logik . Syarikat ini mengendalikan makmal kalibrasi dan metrologi diluluskan untuk industri elektronik.  

Instrumen Marconi dijual kepada IFR Systems Inc. pada tahun 1998, yang diperoleh sendiri oleh Aeroflex pada tahun 2002.[10] Nama ini tidak lagi digunakan.  

Syarikat-syarikat dengan "Marconi" atas nama mereka boleh mengesan asal-usul mereka, melalui penggabungan dan pengambilalihan, kepada The Marconi Company Ltd., yang diasaskan oleh Guglielmo Marconi pada tahun 1897 sebagai The Wireless Telegraph & Company Signal.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Company Profile: Best ever year for Marconi Instruments?". Electronics & Power: 500. 27 June 1974.
  2. ^ "Marconi Instruments Limited". Google Sites. Dicapai pada 9 May 2014.
  3. ^ "Marconi Instruments". Grace's Guide to British Industrial History. UK. Dicapai pada 20 June 2018.
  4. ^ Bateman, Aaron (5 August 2004). "Memories of working at Marconi". UK: St Albans & Harpenden Review. Dicapai pada 9 May 2014.
  5. ^ Beck, Harold (1962). "1962 Diary & Notes". A Disrupted Life]. UK: www.haroldbeck.org.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 May 2014. Dicapai pada 9 May 2014.
  6. ^ "A GSM Digital Radio Communications Test Set". Microwave Journal. 1 May 1997.
  7. ^ "Marconi Instruments". eBay. Dicapai pada 9 May 2014.
  8. ^ "Marconi Test Instruments". Yahoo Groups. Yahoo. Dicapai pada 9 May 2014.
  9. ^ "History of the radio manufacturer Marconi Instruments Ltd., St. Albans". www.radiomuseum.org. Radiomuseum. Dicapai pada 9 May 2014.
  10. ^ GEC Sells Marconi Instruments, Archive.org, 1998.