Masa min tempatan adalah satu bentuk masa suria yang membetulkan variasi masa ketara tempatan, membentuk skala masa seragam pada longitud tertentu. Ukuran masa ini digunakan untuk kegunaan harian pada abad ke-19 sebelum zon masa diperkenalkan bermula pada abad ke-19; ia masih mempunyai beberapa kegunaan dalam bidang astronomi dan pandu arah.[1]

Persamaan masa — di atas paksi jam matahari akan kelihatan cepat relatif kepada jam menunjukkan masa min tempatan, dan di bawah paksi jam matahari akan kelihatan perlahan.

Penggunaan silam sunting

Masa min tempatan telah digunakan dari abad ke-19 awal, apabila tempatan masa suria atau masa jam matahari kali terakhir digunakan sehingga masa piawai telah diterima pakai pada pelbagai tarikh di beberapa buah negara. Setiap pekan atau bandar mempunyai meridiannya sendiri. Ini membawa kepada situasi apabila lokasi longitud satu darjah beza mempunyai masa empat minit beza.[2] Masa piawai bermakna sama masa yang digunakan di seluruh beberapa rantau biasanya, ia sama ada mengimbangi Waktu Min Greenwich atau adalah masa min tempatan ibu kota di rantau itu. Perbezaan di antara masa min tempatan dan masa ketara tempatan adalah persamaan masa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Urban, Sean E.; Seidelmann, P. Kenneth (2013). Explanatory Supplement to the Astronomical Almanac (ed. 3rd). Mill Valley, CA: University Science Books. m/s. 13, 231, 239.
  2. ^ Finch, Vernor C., Glenn T. Trewartha, M. H. Shearer, and Frederick L. Caudle (1943). Elementary Meteorology. McGraw-Hill Book Company, Inc. m/s. 17. ASIN B005F644PG.CS1 maint: multiple names: authors list (link)