Mau Arab (bahasa Inggeris: Arabian mau) ialah satu baka formal kucing bela jinak yang berasal daripada kucing gurun, satu baka tempatan berbulu pendek yang asli di gurun Semenanjung Tanah Arab, yang tinggal di sana di jalanan dan telah teradaptasi dengan sangat baik terhadap iklim teruk. Mau Arab diiktiraf sebagai baka formal oleh pertubuhan penggemar dan pembiak baka dan pejabat pendaftaran kucing, World Cat Federation (WCF) dan Persatuan Kucing Timur Tengah (MECATS). Berdasarkan satu baka tempatan, mau Arab ialah baka semula jadi.

Mau Arab
Mau Arab Bex
Asal usul Semenanjung Tanah Arab
(secara tertentu Emiriah Arab Bersatu)
Piawaian baka
WCF (Piawaian)
Kucing bela jinak (Felis catus)

Ia bersaiz sederhana, dengan struktur tubuh yang agak besar dan kukuh, tidak begitu langsing, dan dengan perototan terbina dengan baik. Tungkainya agak panjang, dengan tapak bujur.

Kepalanya kelihatan bulat, tetapi agak lebih panjang daripada lebar. Hidungnya agak melengkung mencekung, apabila dilihat dari tampang sisi. Tapak misainya jelas, dengan sedikit sepitan. Dagunya sangat kukuh. Matanya agak bujur, besar dan sedikit sendeng. Kucing ini boleh mempunyai mana-mana warna mata kucing normal, dan tiada kaitan antara warna mata dengan warna bulu, biasanya mau Arab mempunyai mata hijau cerah. Telinganya besar, sedikit mendepan dan bertempat menyisi dan tinggi pada tengkorak.[1] Ekornya pada amnya berpanjang sederhana dan menirus sedikit ke arah hujung. Bulunya pendek dan terletak hampir dengan badan, tidak mempunyai bulu lapis bawah dan kukuh kepada sentuhan, dan mungkin tidak kesuteraan, tetapi kelihatan sangat licau.

Mau Arab betina dwiwarna.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting