Orang Melayu Tamiang

bangsa yang berasal daripada Acheh Tamiang kat belah utara pulau Sumatra
(Dilencongkan dari Melayu Tamiang)

Orang Melayu Tamiang[2][3][4] atau Suku Tamiang (Jawi: ملايو تامياڠ) adalah salah satu suku atau sub-etnik Melayu yang merupakan penduduk asli Kabupaten Aceh Tamiang. Mereka mempunyai kesamaan dialek dan bahasa dengan masyarakat Melayu yang tinggal di kabupaten Langkat, Sumatera Utara serta berbeza dengan masyarakat Aceh. Meski demikian mereka telah sekian abad menjadi bahagian di Aceh.

Melayu Tamiang
ملايو تامياڠ
Kawasan ramai penduduk
Kabupaten Aceh Tamiang
Bahasa
Melayu, Indonesia, Aceh
Agama
Islam
Kumpulan etnik berkaitan
Melayu

Dari segi kebudayaan, mereka juga sama dengan masyarakat Melayu pesisir timur Sumatera lainnya.

Rujukan sunting

  1. ^ Aris Ananta, Evi Nurvidya Arifin, M. Sairi Hasbullah, Nur Budi Handayani, dan Agus Pramono (2015). Demography of Indonesia’s Ethnicity. Institute of Southeast Asian Studies dan BPS – Statistics Indonesia. m/s. 98. Check date values in: |year= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ "Tamiang (suku)". kbbi.kemdikbud.go.id. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Dicapai pada 17 Juni 2021. Tamiang merupakan suku bangsa di Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam Check date values in: |access-date= (bantuan)
  3. ^ Zulyani,, Hidayah,. Ensiklopedia suku bangsa di Indonesia (ed. Edisi kedua). Jakarta. ISBN 9789794619292. OCLC 913647590.CS1 maint: extra punctuation (link)
  4. ^ Badan Pusat Statistik (21 Januari 2021), Kewarganegaraan, Suku Bangsa, Agama, dan Bahasa Sehari-hari Penduduk Indonesia (Hasil Sensus Penduduk 2020), Jakarta: Badan Pusat Statistik

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.