Meralda Elva Junior Warren (lahir 28 Jun 1959) ialah seorang artis dan penyair di Kepulauan Pitcairn, sebuah terpencil Wilayah Luar Negara British di Pasifik Selatan. Beliau bekerja dalam kedua-dua bahasa Inggeris dan Pitkern, bahasa kreol yang tersendiri di pulau itu. Buku beliau, Mi Bas Side Orn Pitcairn, yang ditulis bersama enam anak pulau itu, adalah yang pertama ditulis dan diterbitkan dalam bahasa Inggeris dan Pitkern. Sebagai seorang artis, beliau bekerja dengan kain tapa, tradisi Polinesia. Beliau juga telah menerbitkan buku masakan yang memaparkan masakan Pulau Pitcairn.

Meralda Warren
Lahir (1959-06-28) 28 Jun 1959 (umur 64)
Pulau Pitcairn
BahasaPitkern, Inggeris
WarganegaraPitcairn
Karya terkenalMi Bas Side Orn Pitcairn ("My Favourite Place on Pitcairn")

Warren juga pernah berkhidmat sebagai jururawat pulau itu, satu-satunya pegawai polisnya, pengendali radio ham, dan sebagai ahli majlis pentadbiran wilayah itu, di antara banyak peranan lain.

Jenis terjemahan Terjemahan teks Teks sumber canapé 5,000 / 5,000 Hasil terjemahan Hasil carian terjemahan

Biografi sunting

Warren dilahirkan di Pulau Pitcairn pada 28 Jun 1959, anak kedua Jacob Ralph "Chippie" Warren (1920–2007) dan Mavis Mary Brown (lahir 1936).[1] Warren ialah adik kepada Jay Warren (lahir 1950) yang berkhidmat sebagai datuk bandar ketiga Kepulauan Pitcairn (2004–2007), dan sebelum ini sebagai majistret ke-29 koloni itu (1991–1997).[1] Beliau ialah sepupu pertama Mike Warren (lahir 1964), datuk bandar keempat koloni itu (2007–2014).[1] Beliau adalah keturunan daripada pemberontak dari Mutiny on the Bounty (1789) dan lelaki dan wanita Tahiti yang mengembara bersama pemberontak dalam menetap di pulau itu pada tahun 1790.[1][2][3][4]:pp.xiii–xvii

Artis, penyair, pengarang dan banyak lagi pekerjaan lain sunting

Warren ialah seorang penyair, dan pengarang dua buku, termasuk Mi Base side orn Pitcairn ("Tempat Kegemaran Saya di Pitcairn"), yang ditulis bersama kanak-kanak di Pulau Pitcairn. Ia adalah buku pertama yang ditulis dan diterbitkan dalam Pitkern dan Bahasa Inggeris.[5][6]

Karya beliau termasuk buku masakan, Taste of Pitcairn yang memaparkan masakan Kepulauan Pitcairn, dan puisi dalam Pitkern dan Inggeris.

Pada tahun 2007, Warren menghidupkan semula tradisi seni Pitcairn yang dicipta pada kain tapa, kain tenunan kulit kayu yang biasa dalam budaya Polinesia. Karya beliau telah dipamerkan di muzium dan galeri di Tahiti, Pulau Norfolk dan New Zealand.[7][8] Pada 2011, beliau adalah salah seorang daripada tujuh artis yang dianugerahkan Commonwealth Connections International Arts Residency, yang memberikan geran sebanyak £8,000 yang membolehkannya bekerja dengan artis lain di New Zealand. Beliau ialah penerima pertama dari Kepulauan Pitcairn.[6]

Pitcairn mempunyai populasi yang kecil. 48 penduduk pulau itu sering berkhidmat dalam beberapa kapasiti atau pekerjaan.[4]:pp.31 Warren menerangkan banyak peranannya di tapak web peribadinya:

Mengembara dengan pesakit ke New Zealand dan Tahiti dan mengambil Jururawat, Operator Radio ke pantai untuk menghantar sked dari stesen ZBP dan dua kali sehari menghubungi pautan telefon Radio antarabangsa Auckland, Bekerja di kedai Koperasi kami, Ahli Majlis selama bertahun-tahun juga sebagai ahli lantikan Gabenor ke majlis beberapa kali, Menjadi Pegawai Polis & Imigresen wanita pertama selama beberapa tahun. Presiden Suruhanjaya Tanah, ahli mahkamah Lands, Penjaga Lebah sejak 1978. Pengendali ASL untuk Bilik Kebal siesmik, Memasang rangkaian wayarles di seluruh Adamstown, pembersih Duncan, Pekerjaan Memotong Rumput Kontrak, dan banyak pekerjaan lain termasuk Pelancongan dan Hiburan. PHEWWwww. ia menjadi jelas kepada saya bahawa apa yang paling saya gemari ialah seni saya. Ini semakin diketepikan sementara saya bekerja ini tanpa mengambil gaji atau jawatan bergaji rendah yang membuatkan saya sangat letih dan ya. ... Gatal [sic][2]

Bermula pada tahun 1996, Warren berkhidmat sebagai satu-satunya pegawai polis pulau itu. Walau bagaimanapun, oleh kerana tiada sesiapa yang telah ditangkap di pulau itu sejak tahun 1950-an, tugasnya melibatkan mengeluarkan lesen memandu dan mengecop pasport pelawat.[4]:pp.30–31 Warren tidak mempunyai kelayakan atau latihan rasmi untuk menjadi pegawai polis, dan diberi pekerjaan kerana semua orang di pulau itu mempunyai "pekerjaan". Penjara pulau itu digambarkan sebagai "saiz bangsal taman dan penuh dengan anai-anai", dan selnya telah digunakan untuk menyimpan bahan binaan dan jaket keselamatan.[4]:pp.31 Apabila pulau itu menjadi tumpuan antarabangsa kerana skandal penderaan seksual, seorang profesional penguatkuasa undang-undang yang dihantar ke pulau itu mengkritik amalan mereka, dengan menyatakan "Adalah jelas sekali ... bahawa standard kepolisan mereka tidak benar-benar memadai."[4]:pp.31

Warren telah dipilih pada 15 Disember 2004 kepada Majlis Pulau. Sebagai pengendali radio, beliau bersiaran di bawah tanda panggilan VP6MW.[2]

Perbicaraan penderaan seksual Pitcairn sunting

Warren adalah pengkritik lantang terhadap tuduhan bahawa gadis-gadis di pulau itu telah didera secara seksual semasa muda, dan pendakwaan terhadap beberapa penduduk lelaki Pitcairn terpilih. Beliau mendakwa bahawa gadis-gadis muda di Pitcairn lazimnya menjadi aktif secara seksual selepas umur 12 tahun, satu amalan seks bawah umur yang telah diterima sebagai tradisi Polinesia sejak penempatan pulau itu pada 1790. Seorang penduduk, Olive Christian, berkata tentang zaman gadisnya, "Kami semua menganggap seks seperti makanan di atas meja."[9]

Ramai lelaki Pulau Pitcairn menyalahkan polis British kerana memujuk wanita terbabit untuk mendakwa. Beberapa wanita bersetuju, dan menyokong teori konspirasi bahawa perbicaraan itu, dalam kata-kata Warren, "komplot British untuk memenjarakan lelaki [komuniti] yang kuat dan 'menutup' pulau itu", dan bahawa British pegawai "memilih semua lelaki muda yang berdaya maju, mereka yang menjadi tulang belakang tempat ini".[9]

Majoriti penduduk pulau itu menafikan atau memaafkan dakwaan itu.[4]:p.85 Semasa perbicaraan, Warren mengedarkan puisi bertajuk "Adakah Tujuh Nombor Bertuah?" yang mengkritik percubaan kerajaan British dan peguam untuk mengenakan undang-undang British terhadap tradisi pulau mereka.

"Tidak pernah ada persetujuan umur yang ditetapkan dalam Undang-undang kami
Oh 16 ada dalam klausa British
Buku apa yang mereka pilih
Apakah undang-undang seterusnya yang akan mereka tipu
Mengapakah Tujuh lelaki ini mesti digunakan"[4]:p.132

Semasa kes itu berlalu, Warren membayangkan bahawa "bahagian bawah telah jatuh dari dunia kita ... Kami kehilangan kepercayaan antara satu sama lain."[4]:p.85 Abangnya , Jay Warren, yang dituduh melakukan "serangan tidak senonoh", merupakan satu-satunya defendan antara tujuh tertuduh yang dibebaskan pada 24 Oktober 2004.[10]

Warren disabitkan dengan serangan semasa perselisihan faham mabuk dengan penduduk lain apabila kedua-duanya berang dengan ketegangan mengenai perkara penderaan seksual. Kes itu didakwa oleh pendakwaraya Crown dan dibicarakan oleh majistret New Zealand. Warren didenda NZ$60. Kes ini menelan belanja kerajaan British sebanyak NZ$40,000 untuk mendakwa.[4]:hlm.179

Karya sunting

  • 1986: A Taste of Pitcairn: The First Pitcairn Island Cookbook[11]
  • 2008: Mi Base side orn Pitcairn ("My Favourite Place on Pitcairn") (compiler)[12]
  • 2010: A Taste of Pitcairn: The First Pitcairn Island Cookbook (updated edition)[13]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Pusat Kajian Pacific Union College Pitcairn Islands . WARREN, Jayden Jacob Norfolk --> WOTHERSPOON, Alan, Who Are the Pitcairners? Diperoleh pada 17 November 2013.
  2. ^ a b c Warren, Meralda "About Me and about my mum Mavis" di Maimiti Haven Artworld (laman web peribadi). Diperoleh pada 27 November 2013.
  3. ^ Mengenai penempatan pulau oleh pemberontak dan Tahiti, lihat: Alexander, Caroline. The Bounty: Kisah Benar tentang Pemberontakan pada Bounty. (New York: Viking Penguin, 2003).
  4. ^ a b c d e f g h i Marks, Kathy. Syurga yang Hilang: Daripada Pemberontakan pada Hadiah kepada Legasi Keganasan Seksual Zaman Moden, Rahsia Gelap Pulau Pitcairn Terbongkar. New York: Simon dan Schuster, (2009).
  5. ^ Buku Pulau Pitcairn di Kerajaan Portal dalam talian Kepulauan Pitcairn. Diperoleh pada 17 November 2013.
  6. ^ a b Bounty-Pitcairn Conference 2012. Pameran Tapa Khas Meralda Warren di BPC 2012 Diarkibkan 2015-02-06 di Wayback Machine. Dicapai pada 17 November 2013.
  7. ^ "Meralda Warren – pameran karya seni tapa di Pulau Norfolk", Tatu dan Tapa (blog), 22 Jun 2011. Diperoleh pada 17 November 2013.
  8. ^ Donoghue, Tim. "Pitcairn temui semula pembuatan kain Tapa", The Dominion Post (Baharu Zealand), 31 Mei 2011.
  9. ^ a b Marks, Kathy.australasia/grow-up-on-pitcairn-we-all-thought-sex- was-like-food-on-table-547980.html "Membesar di Pitcairn: 'Kita semua fikir seks adalah seperti makanan di atas meja'" , The Independent (London), 29 September 2004. (pautan mati 27 November 2013).
  10. ^ Fickling, David. "Enam didapati bersalah dalam perbicaraan kesalahan seks Pitcairn", The Guardian, 25 Oktober 2004. Diperoleh pada 27 November 2013.
  11. ^ Warren, Meralda (1986-01-01). Pitcairn Island cook book (dalam bahasa English). Pitcairn Island: The Author. OCLC 23365254.CS1 maint: unrecognized language (link)
  12. ^ "Pitcairn Island Books". www.government.pn. Dicapai pada 2017-04-16.
  13. ^ Warren, Meralda (2010-01-01). The first Pitcairn Island cookbook: introducing Pitcairn Island dishes (dalam bahasa English). Christchurch, N.Z.: Pitcairn Books. OCLC 650821615.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting