Dalam teologi Kristian, merit atau Kelayakan ( Latin : meritum ) adalah kerja baik yang dilakukan yang "dilihat mempunyai tuntutan untuk ganjaran masa depan daripada Tuhan yang anggun ". [1] Peranan merit manusia dalam kehidupan Kristian adalah titik pertikaian antara Katolik dan Protestan .

Dalam agama Kristian, kedua-dua Katolik dan Lutheran menegaskan bahawa "Hanya kasih karunia sahaja, dalam iman dalam pekerjaan penyelamatan Kristus dan bukan kerana apa-apa pahala di pihak kita, kita diterima oleh Tuhan dan menerima Roh Kudus, yang memperbaharui hati kita sambil melengkapkan dan memanggil kita. kepada perbuatan baik". [2] Gereja Katolik selanjutnya mengajar bahawa "Apabila umat Katolik menegaskan sifat 'kejaksaan' perbuatan baik, mereka ingin mengatakan bahawa, menurut saksi alkitabiah, ganjaran di syurga dijanjikan untuk kerja-kerja ini. Niat mereka adalah untuk menekankan tanggungjawab orang untuk tindakan mereka, bukan untuk menentang sifat kerja-kerja itu sebagai hadiah, atau lebih kurang untuk menafikan bahawa justifikasi sentiasa kekal sebagai anugerah rahmat yang tidak layak". [2]

Gereja Roman Katolik "bercakap tentang merit dalam tiga cara yang berbeza": merit condign (yang dimahkotai oleh Tuhan secara bebas), [3] merit congruous (ganjaran tidak wajib yang boleh menghasilkan rahmat yang menyucikan ), [4] dan merit supererogatory (diberikan kerana melakukan di atas apa yang Kristian diperlukan). [5]

Katolik sunting

Dalam falsafah Katolik, merit (seperti yang difahami adalah sebagai harta kerja yang baik yang memberi hak kepada pelaku untuk menerima ganjaran), adalah tindakan yang bermanfaat yang Tuhan, yang dalam perkhidmatannya pekerjaan itu dilakukan, sebagai akibat dari janji-janji-Nya yang sempurna serta ganjaran (prœmium, merces).

Sifat merit sunting

Merit hanya wujud dalam kerja yang baik secara positif. Hubungan antara merit dan ganjaran memberikan sebab intrinsik mengapa dalam soal perkhidmatan dan imbuhannya, norma panduan hanya boleh menjadi nilai keadilan, dan bukannya kebaikan yang tidak diminati atau belas kasihan yang murni; kerana itu akan menghancurkan pengertian pahala untuk menganggapnya sebagai hadiah karunia percuma (lih. Rom., xi, 6). Walau bagaimanapun, jika perbuatan-perbuatan yang berfaedah dapat memberikan hak kepada ganjaran yang kekal, kerana keadilan ilahi, ini hanya mungkin kerana mereka sendiri berakar pada anugerah yang tidak berfaedah, dan akibatnya sifatnya bergantung pada rahmat, sebagai Majlis Trent dengan tegas mengisytiharkan (Sess. VI, topi. xvi, dalam Denzinger, ed. ke-10, Freiburg, 1908, n. 810): "Tuhan ... yang limpah kurnia-Nya terhadap semua manusia begitu besar, sehingga Dia akan memiliki perkara-perkara, yang merupakan pemberian-Nya sendiri, menjadi jasa mereka."

Etika dan teologi dengan jelas membezakan dua jenis merit:

  • Condign merit atau merit dalam erti kata yang ketat ( meritum adœquatum sive de condigno ), dan
  • kongruous atau quasi-merit ( meritum inadœquatum sive de congruo ).
  1. ^ Harvey, Peter (2013). An Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. m/s. 44. ISBN 9780521859424. In Christian theology, 'merit' refers to a godo deed seen to have a claim to a future reward from a graceful God, an idea that ill fits Buddhism.
  2. ^ a b "From Conflict to Communion. Lutheran Catholic Common Commemoration of the Reformation in 2017. Report of the Lutheran-Roman Catholic Commission for Unity (2013)" (dalam bahasa Inggeris). Holy See. Dicapai pada 5 April 2017.
  3. ^ Wawrykow, Joseph P. (2016). God's Grace and Human Action: 'Merit' in the Theology of Thomas Aquinas (dalam bahasa Inggeris). University of Notre Dame Pess. m/s. 89. ISBN 9780268096830. In condign merit, God's liberality, of course, is also present: God freely rewards good acts which are proportioned to God.
  4. ^ Cross, Richard (1999). Duns Scotus (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. m/s. 105. ISBN 9780195352252. Underlying it is the claim that the reward for condign merit is everlasting life, and that the reward for congruous merit is the gift of sanctifying grace ... Scotus often refers to congruous merit as no more than a disposition for the reception of a reward.
  5. ^ Sproul, R. C. (2011). Essential Truths of the Christian Faith (dalam bahasa Inggeris). Tyndale House Publishers, Inc. m/s. 205. ISBN 9781414360348.