Sebahagian dari siri
Islam & Iman

Individu
Kumpulan
Istilah

Mukmin (bahasa Arab: مؤمن) ialah orang yang beriman kepada Allah Yang Maha Esa.

Beliau merupakan setingkat yang lebih tinggi dari Muslim.

Orang mukmin menerima panduan Ruhullah (Ruh Allah, RuhNya),

"Aku (Ruh) adalah dari Allah, dan orang mukmin dari Aku (Ruh)" - Hadis ini mempunyai pendapat-pendapat yang berbeza dari kalangan ugamawan dan ahli akademik ugama. Satu pendapat menyebutkan yang dimaksudkan 'Aku' itu ialah Rasulullah saw manakala pendapat lain menyebutkan 'Aku' merujukkan RuhNya.

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ - 97:4

Koran 97:4 Pada malam lailatulqadar itu turun malaikat dan ruh (RuhNya) kerana membawa segala perkara

Ruh sebagai wahyu insanSunting

يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ - 16:2

Koran 16:2 Dia menurunkan para malaikat bersama2 ruh yang membawa perentahNya, ke atas sesiapa saja dikehendaki di antara hamba2Nya, (seterusnya mereka berseru seperti nabi)

إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ - 4:171

Koran 4:171 "Sesungguhnya Isa Al Masih putera Maryam itu utusan Allah dan firman-Nya.

"Isa fainnahu ruhullah wa kalimatuhu"

Sungguh Isa ialah Ruh Allah dan PirmanNya -Hadis riwayat Anas bin Malik

Ruhullah dan Malaikat JibrilSunting

Terdapat pendapat berbeza mengenai Ruhullah. Ada yang berpendapat Ruhullah ialah Malaikat Jibril kerana Ruhullah membawa wahyu seperti Malaikat Jibril membawa wahyu. Adapun pendapat ini dibalas dengan sebutan jelas dari koran Jibril adalah seorang malaikat. Koran juga menjelaskan para malaikat membawa ruh, di mana ruh adalah pirmanNya. Benar malaikat menyampaikan wahyu, dan wahyu itu ialah ruhullah.

Ayat-ayat koran juga dilihat menyebutkan 'malaikat dan ruh' seperti memberi petunjuk malaikat dan ruh adalah dua perkara yang tidak sama.

Ruh pada manusiaSunting

Koran 50:16 "Kami lebih dekat kepada manusia dari urat lehernya sendiri". Ruh menguasai alam transenden lubuk jiwa dan kesedaran manusia serta mampu menyingkap segala perkara yang dirahsiakan manusia. Urat dan darah hanya dekat kepada tubuh manusia.

Lihat jugaSunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.