Muzakir Manaf ( lahir di Seunudon, Aceh Utara, Aceh, 3 April 1964; umur 60 tahun) Dia pernah berkhidmat sebagai Panglima Gerakan Aceh Merdeka. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Timbalan Gabenor Aceh.

H. Muzakir Manaf
Bekas Timbalan Gabenor Aceh
Dalam jawatan
25 Jun 2012 – 25 Juni 2017
PresidenSusilo Bambang Yudhoyono
Joko Widodo
GabenorZaini Abdullah
Didahului olehMuhammad Nazar
Digantikan olehNova Iriansyah
Pengerusi Parti Aceh
Memegang jawatan
7 Jun 2007
Butiran peribadi
Lahir3 April 1964
Seunudon, Aceh Utara, Aceh Utara, Indonesia
Kerakyatan Indonesia
Parti politik Parti Aceh (2007-sekarang)
PasanganMarlina Usman
Perkhidmatan ketenteraan
Kesetiaan Gerakan Aceh Merdeka
Tahun perkhidmatan1986–2005
PertempuranPemberontakan di Aceh

Latar Belakang sunting

Namanya Muzakir Manaf, tetapi orang Aceh biasa menyapa lelaki ini dengan sebutan Mualem. Pada masa perang Aceh, gelar Muallem disematkan kepada seseorang yang mempunyai pengetahuan tinggi tentang ilmu kemiliteran, yang mempunyai kemampuan untuk melatih pasukannya.

Pada masa damai sekarang, orang Aceh masih juga menyebut Muzakir Manaf sebagai Mualem. Tentu sahaja, nuansanya tak lagi dikaitkan dengan soal tentera/ketenteraan, tetapi sebagai sapaan kehormatan, tak hanya bagi bekas kombatan Gerakan Aceh Merdeka (GAM) tetapi juga oleh seluruh masyarakat Aceh lainnya.

Pada Pemilihan Umum Raya Ketua Negeri (Pemilukada) Aceh 2012, Parti Aceh sebagai parti terbesar di Aceh mengusung Muzakir Manaf sebagai calon timbalan gabenor Aceh 2012-2017, bersama dr. Zaini Abdullah, bekas Menteri Luar Negeri GAM yang diusung Parti Aceh sebagai Calon Gabenor Aceh. Muzakir Manaf sendiri juga pernah berkhidmat sebagai Panglima GAM, menggantikan Teungku Abdullah Syafi'i yang wafat pada 22 Januari 2002.

Usai Memorandum of Understanding (MoU) Helsinki ditandangani pada 15 Ogos 2005, sayap tentera/ketenteraan GAM dibubarkan, dan kemudian dibentuk KPA (Jawatankuasa Peralihan Aceh) sebagai wadah peralihan bekas kombatan GAM ke masyarakat awam biasa. Sejak pertamakali dibentuk pada 2005 sehingga sekarang, Mualem berkhidmat sebagai Ketua KPA. Sekali gus juga Ketua Umum Parti Aceh, sejak 2007 sehingga sekarang.

Dalam orasi kempen Muzakir manaf berjanji apabila dia menang menjadi timbalan gabenor Aceh Dia akan memberi wang 1 juta per KK rakyat Aceh dan Muzakir Berjanji akan memberikan santunan anak Yatim Piatu Mangsa Konflik sebesar 10 Juta setiap Bulannya .

Meski semasa ini telah terjun langsung dalam dunia politik, namun tidak seperti kebanyakan politik lainnya, Mualem dikenal sebagai sosok yang tak banyak bicara. “Saya tidak ingin membuat masyarakat Aceh bingung, jadi bicara yang pasti-pasti sahaja,” katanya pada suatu peluang.

Mualem yang lahir di Seuneudon, Aceh Utara pada 1964. Ia sudah terlibat dalam perjuangan Aceh bersama GAM sejak usia muda. Sejak 1986 sehingga 1989, bersama beberapa pemuda Aceh pilihan lainnya, Mualem dikirim ke Libya untuk mengikuti pendidikan tentera/ketenteraan di Camp Tajura. Di sana, ia juga pernah dipercayakan menjadi pengawal Muammar Gaddafi.

Ketika kembali ke Aceh, sama seperti pejuang GAM lainnya, Mualem bergeriliya dari satu hutan ke hutan lainnya. Keberadannya begitu sukar dideteksi oleh pegawai-pegawai keselamatan. Kala itu, pegawai-pegawai keamaan pernah beberapakali mengumumkan bahawa Muzakir Manaf telah tewas, namun nyatanya Mualem kemudian muncul di tempat lain dalam keadaan sihat wal afiat.

Kini perjuangan bersenjata GAM telah usai. Tapi perjuangan politik untuk keadilan dan kebajikan masyarakat Aceh masih terus dilakukan, lewat Parti Aceh. Mualem mengajak masyarakat untuk ikut bersama-sama dalam barisan perjuangan tersebut. “Mari semua bersama kami, Parti Aceh tak membeda-bedakan suku bangsa,” kata Muzakir Manaf.

Riwayat Pendidikan sunting

  • Sekolah Pendidikan Rendah (SDN) Seuneudon Kabupaten Aceh Utara
  • Sekolah Menengah Rendah (SMP) Idi Kabupaten Aceh Timur
  • Sekolah Menengah Tinggi Negeri (SMA) Panton Labu Kabupaten Aceh Utara
  • Latihan Tentera/Ketenteraan di Camp Tajura, Libya 1986-1989
  • Universiti Sultan Iskandar Muda, Banda Aceh

Riwayat Pertubuhan sunting

  • Ahli Pasukan Gerakan Aceh Merdeka (1986-2005)
  • Panglima Gerakan Aceh Merdeka wilayah Pase (1998-2002)
  • Timbalan Panglima Gerakan Aceh Merdeka (1998-2002)
  • Panglima Gerakan Aceh Merdeka (2002-2005)
  • Ketua Jawatankuasa Peralihan Aceh (KPA) (2005-sekarang)
  • Pengerusi Umum Parti Aceh (PA) (2007-sekarang)
  • Pengerusi Lembaga Penasihat DPD Parti Gerindra Aceh (2013-sekarang)
  • Kamar Dagang dan Industri Aceh (2018-2023)

Riwayat Jawatan sunting

  • Timbalan Gabenor Aceh (2012-2017)

Sumber sunting

Jawatan politik
Didahului oleh:

Muhammad Nazar
Timbalan Gabenor Aceh

25 jun 2012 - 25 jun 2017

Diteruskan oleh:

Nova Iriansyah
Jawatan parti politik
Didahului oleh:
Pengerusi Umum

Parti Aceh
jun 2007 - sekarang

Menjawat