Muzium Negara Andrey Sheptytsky Lviv

Muzium Negara Andrey Sheptytsky Lviv (Bahasa Ukraine: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького) adalah salah satu muzium terbesar di Ukraine, khusus untuk budaya Ukraine dalam semua manifestasinya. Ia telah ditubuhkan oleh Ketua Biskop Metropolitan Andrey Sheptytsky pada tahun 1905 dan pada asalnya dikenali sebagai Muzium Gerejawi Lwow. Ia kini mempunyai nama Sheptytsky.

Muzium Negara Lviv
Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1905
Maklumat pentadbiran
PengasasAndrey Sheptytsky
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 

Pengasas menyumbangkan kira-kira 10,000 barangan kepada muzium itu dan mengumpul dana yang diperlukan untuk penyelenggaraannya. Sebuah vila Neo-Baroque yang mewah telah diperoleh untuk menempatkan koleksi.

Selepas Perang Dunia II, muzium itu dinamakan semula sebagai Muzium Seni Ukraine Lviv. Koleksi itu ditambah dengan menambah beberapa pameran yang dirampas dari muzium Lviv yang lain. Menjelang akhir abad ke-20, pegangan muzium bagi ikon Ukraine dan seni rakyat adalah yang terbesar di negara ini.

Muzium Negara kini menduduki bangunan hiasan bekas Muzium Perindustrian Lviv, yang menempatkan Muzium Lenin pada zaman Soviet. Sekumpulan rumah peringatan dan Muzium Sokalshchina di Chervonohrad bergabung dengan Muzium Negara.

Semasa pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022, karya telah dialih keluar daripada paparan untuk keselamatan; mereka termasuk ikonostasis Bohorodchany.[1][2] Kurator buku dan manuskrip, Anna Naurobska, menyifatkan kepentingan koleksi, sebagai: “Ini adalah kisah kami; inilah hidup kita. Ia sangat penting bagi kami.”[3]

Koleksi sunting

Pada masa kini dana muzium mengandungi lebih 100,000 item, mewakili tradisi berabad-abad pembangunan seni dan budaya kebangsaan Ukraine. Ia mempunyai empat pameran tetap: "Seni Ukraine Lama"; "Seni abad ke-19 hingga Permulaan Abad Ke-20"; "Seni Ukraine Abad Ke-20"; "Seni Rakyat", dengan 1,800 objek dipamerkan.[2] Ia juga menganjurkan pameran sementara.

Muzium ini menawarkan koleksi seni suci Ukraine pertengahan abad ke 12-18 yang paling hebat dan terhebat, termasuk 4000 ikon, arca, manuskrip (termasuk Bible Horodyshche atau Buchach), dsb. Paling mewah diwakili dalam koleksi muzium adalah ikon dari abad ke 14-18, terutamanya dari Barat Ukraine. Adalah diketahui bahawa Illarion Swiecki datang ke kampung Mshanets, Boykiv, untuk secara peribadi membawa beberapa ikon lama dari Gereja Nativity of the Blessed Virgin ke muzium.

Zaman kebangkitan dan barok Ukraine diwakili oleh karya Ivan Rutkovych (ikonostasis Zhovkva abad ke-17) dan Jov Kondzelevich (ikonostasis Bogorodchansky, 1698–1705).[2]

Terdapat koleksi berharga cetakan Ukraine abad XVII-XVIIIth (kira-kira 1000 keping).[4]

Muzium ini mempunyai lukisan oleh pelukis seperti Johann Georg Pinsel, Ivan Rutkovych, Serhii Vasylkivsky, Antin Manastyrsky, Ivan Trush, Olena Kulchytska, Mykhailo Boychuk, Jakiw Hnizdowskyj, Oleksa Hryshchenko, Liuboslav Hutsaliuk, Vasyl Krychevsky, Michał Filewicz, Józefat Ignacy Łukasiewicz, Pyotr Ilyich Bilan, Oleksa Novakivskyi, Ivan Trush, Oleksandr Murashko, Taras Shevchenko dan lain-lain.

Muzium Negara Lviv juga mempunyai beberapa manuskrip penting, beberapa daripadanya sangat jarang seperti penerbitan Cracow oleh Schweipolt Fiol (1491-1493), cetakan Prague dan Vienna oleh Francysk Skaryna, dan hampir semua penerbitan Ivan Fedorov .

Pengasas sunting

Yayasan Saintifik dan Artistik uskup metropolitan Andrey Sheptytsky .

Galeri beberapa karya yang dipamerkan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Under threat of Russian bombs, Lviv hides away its priceless heritage". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 2022-03-12. Dicapai pada 2022-03-13.
  2. ^ a b c Hammer, Joshua (5 May 2022). "The Race to Save Ukraine's Sacred Art". Smithsonian Magazine. Smithsonian Institution. Dicapai pada 8 May 2022.
  3. ^ "At Ukraine's largest art museum, a race to protect heritage". uk.sports.yahoo.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-03-06.
  4. ^ Lvivbest.com Diarkibkan 2016-03-03 di Wayback Machine, Retrieved on June 13, 2008

Pautan luar sunting

Koordinat: 49°50′35″N 24°01′41″E / 49.84306°N 24.02806°E / 49.84306; 24.02806