Nairobi (Money Heist)

Nairobi (Ágata Jiménez) ialah watak fiksyen dalam siri Netflix Money Heist, dilakonkan oleh Alba Flores.[1] Dia bertugas sebagai pengurus kualiti kumpulan, yang bertanggungjawab mencetak wang di Royal Mint of Spain di musim 1 dan 2 dan mengawasi pencairan emas di Bank of Spain di musim 3 dan 4 Dia secara meluas dianggap sebagai salah satu watak paling popular dan digemari dalam rancangan ini.

Nairobi
Watak Money Heist
Kemunculan pertama "Do as Planned" (2017)
Kemunculan terakhir "Strike the Tent" (2020)
Dicipta oleh Álex Pina
Dilakonkan oleh Alba Flores
Informasi
GelaranNairobi
PekerjaanPerompak
KeluargaAxel (anak)
KewarganegaraanSpanish

Personaliti sunting

Nairobi seorang yang bersemangat, bermotivasi dan sentiasa aktif. Dia biasanya bercakap dengan kuat dan jelas, jadi dia memimpin pengeluaran wang dengan sangat baik. Dia boleh bersikap impulsif dari semasa ke semasa, dengan membabi buta menerima teddy bear anaknya dengan potensi ancaman bom.

Biografi Watak sunting

Sebelum direkrut oleh Professor, Nairobi adalah seorang pemalsuan dan pemalsuan yang pakar, yang dia pelajari pada usia yang muda kerana kemiskinan. Beliau mempunyai seorang anak yang bernama Axel, yang mana dia kehilangan hak penjagaan selepas menjalani hukuman di penjara kerana mengedar dadah dan pemalsuan.[2] Dia telah terkenal dengan keperibadiannya yang penuh semangat, karismatik, dan motivasi sepanjang pertunjukan. Seorang pemimpin yang dilahirkan, dia memimpin sandera dan pasukannya dengan kegembiraan, semangat, dan semangat ketika dia menggunakan frasa tulisannya yang terkenal "chikipum chikipum chikipum" (meniru drum beat) untuk memotivasi mereka untuk bekerja.[3]

Dalam satu pasukan yang hebat dan ego besar, Nairobi seorang yang waras dan bijak, hanya fokus untuk menyelesaikan tugas dan menjaga kedamaian dalam kumpulan, dan tetap hidup. Dia disukai oleh pasukan dan juga tebusan; Torres, seorang tebusan yang ditugaskan untuk membantunya mencetak wang di bahagian 1 dan 2, memujinya sebagai bos terbaik yang pernah dimiliki.[4] Dengan naluri keibuannya, dia dapat bersimpati dengan beberapa tebusan, seperti memotivasi Alison Parker untuk berdiri melawan pengganggu dan mengatakan garis terkenal Soy la puta ama (Saya adalah bos).[5]

Penerimaan Watak sunting

Nairobi menjadi salah satu watak kegemaran penonton kerana sikapnya yang baik hati,bermotivasi dan bijak.[6] Ada yang bersedih mengatakan bahawa Nairobi tidak layak mati secara kejam, terutama kerana wataknya begitu penuh dengan impian dan janji.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "PERSONAJES 'LA CASA DE PAPEL' - LOS ATRACADORES - Alba Flores es Nairobi" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 15 April 2020.
  2. ^ "PERSONAJES 'LA CASA DE PAPEL' - LOS ATRACADORES - Alba Flores es Nairobi" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 15 April 2020.
  3. ^ "Nairobi hace funcionar el plan a toda máquina: "Alegría, fiesta e ilusión"" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 7 June 2020.
  4. ^ "Money Heist:Why (Spoiler) Season 4 death was Controversial" (dalam bahasa Inggeris). Screenrant.com. Dicapai pada 7 June 2020.
  5. ^ "Los miedos de Alison Parker desaparecen gracias a Nairobi" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 7 June 2020.
  6. ^ "Money Heist:Why (Spoiler) Season 4 death was Controversial" (dalam bahasa Inggeris). Screenrant.com. Dicapai pada 7 June 2020.
  7. ^ "Nairobi Deserved Better" (dalam bahasa Inggeris). decider.com. Dicapai pada 7 June 2020.