Orang perahu Vietnam

Orang perahu Vietnam (Vietnam: Thuyền nhân Việt Nam), yang juga dikenali sebagai orang perahu, adalah pelarian yang melarikan diri dari Vietnam dengan bot dan kapal setelah berakhirnya Perang Vietnam pada tahun 1975. Penghijrahan ini paling tinggi pada tahun 1978 dan 1979, tetapi diteruskan melalui awal 1990-an. Istilah ini juga sering digunakan secara umum untuk merujuk kepada semua orang Vietnam (kira-kira 2 juta) yang meninggalkan negara mereka dengan apa cara antara tahun 1975 dan 1995 (lihat krisis pelarian Indochina). Rencana ini menggunakan "orang perahu" untuk memohon hanya kepada mereka yang melarikan diri dari Vietnam dengan bot.

Orang-orang perahu Vietnam menunggu penyelamatan.

Bilangan orang bot yang meninggalkan Vietnam dan tiba dengan selamat di negara lain berjumlah hampir 800,000 antara tahun 1975 dan 1995. Kebanyakan pelarian gagal bertahan di laluan itu, menghadapi bahaya dari lanun, bot yang terlalu ramai, dan ribut. Destinasi pertama orang perahu ialah negara-negara Asia Tenggara Hong Kong, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand. Ketegangan luar yang berpunca daripada pertikaian Vietnam dengan Kemboja dan China pada tahun 1978 dan 1979 menyebabkan penghijrahan majoriti rakyat Hoa, yang lebih daripada 170,000 melarikan diri ke darat ke wilayah Guangxi, China, dari Utara; selebihnya melarikan diri dengan bot dari Selatan. Kemasukan baru ini membawa jumlah pelarian di China kepada kira-kira 200,000.[1] Di samping itu, tentera Vietnam juga mula mengusir etnik Hoa dari Kampuchea yang dikuasai Vietnam, yang membawa kepada lebih 43,000 pelarian yang kebanyakannya keturunan Hoa melarikan diri ke darat ke Thailand.[2] Menjelang tahun 1980, penduduk pelarian di China mencapai 260,000,[3] Pada tahun 2013, rakyat Hoa membentuk 11.5 peratus daripada penduduk Vietnam-Amerika[4]

Gabungan sekatan ekonomi, warisan kemusnahan yang ditinggalkan oleh Perang Vietnam, dasar kerajaan Vietnam, dan konflik yang lebih jauh dengan negara-negara jiran menyebabkan krisis kemanusiaan antarabangsa, dengan negara-negara Asia Tenggara semakin tidak mahu menerima lebih banyak orang bot di pantai mereka. Selepas rundingan dan persidangan antarabangsa pada tahun 1979, Vietnam bersetuju untuk mengehadkan aliran keluar rakyat. Negara-negara Asia Tenggara bersetuju untuk mengakui orang-orang bot buat sementara waktu, dan seluruh dunia, terutama negara-negara maju, bersetuju untuk mengambil alih sebahagian besar kos untuk menjaga orang-orang bot dan untuk menempatkan mereka di negara mereka.

Dari kem pelarian di Asia Tenggara, majoriti penduduk bot telah ditempatkan semula di negara maju, ada di Amerika Syarikat dan kebanyakan sisanya di Australia, Kanada, Perancis, Jerman, dan United Kingdom. Beberapa puluhan ribu telah dipulangkan ke Vietnam, sama ada secara sukarela atau secara sukarela. Program dan kemudahan untuk melaksanakan pemukiman semula termasuk Program Perintah Berundur, Pusat Pemprosesan Pelarian Filipina, dan Pelan Tindakan Komprehensif.

Rujukan sunting

  1. ^ Xinhua, New China News Agency, 5 January 1979
  2. ^ Chang, Pao-min pg. 227
  3. ^ Straits Times, 10 July 1989
  4. ^ Trieu, M.M. (2013). Chinese-Vietnamese Americans. In X. Zhao, & E.J. Park (Eds.), Asian Americans: An Encyclopedia of Social, Cultural, Economic, and Political History (pp. 305-310). Santa Barbara, USA: Greenwood.

Bibliografi sunting

  • Martin Tsamenyi, The Vietnamese boat people and international law, Nathan: Griffith University, 1981
  • Steve Roberts From Every End of This Earth: 13 Families and the New Lives They Made in America (novel, a.o. on Vietnamese family), 2009.
  • Georges Claude Guilbert Après Hanoï: Les mémoires brouillés d'une princesse vietnamienne (novel, on Vietnamese woman and her boat people family), 2011.
  • Thompson, Larry Clinton, Refugee Workers in the Indochina Exodus, Jefferson, NC: MacFarland Publishing Company, 2010.
  • Kim Thúy Ru,2009
  • Zhou, Min and Carl L. Bankston III Growing Up American: How Vietnamese Children Adapt to Life in the United States New York: Russell Sage Foundation, 1998.ISBN 978-0-87154-995-2.

Pautan luar sunting