Over the Hedge (filem)

Over the Hedge (bahasa Melayu harafiah Melepasi Pagar) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2006.

Over the Hedge
PengarahTim Johnson, Karey Kirkpatrick
DibintangiBruce Willis, Garry Shandling, Steve Carell
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
  • 19 Mei 2006 (2006-05-19)
(Amerika Syarikat)
BahasaInggeris

Over the Hedge ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Tim Johnson, Karey Kirkpatrick.

Pelakon sunting

Filem Over the Hedge ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Bruce Willis, Garry Shandling, Steve Carell.

Ringkasan sunting

Rakun yang licik memperdaya pelbagai keluarga haiwan hutan bagi membantunya membayar hutang makanan, dengan menceroboh pinggiran bandar baru yang muncul ketika mereka bertapa…dan mempelajari mengenai nilai yang membentuk keluarga.

Pengeluaran sunting

Pada tahun 2000, Over the Hedge pada asalnya memulakan pembangunan di 20th Century Fox Animation, apabila ketua studio Chris Meledandri kagum dengan jalur komik United Media Over the Hedge untuk filem cereka yang diterbitkan oleh Fox Animation Studios. Idea filem itu diilhamkan apabila Don Bluth dan Gary Goldman menunjukkan jalur komik itu kepada kepalanya Chris Meledandri terkenal kerana menulis Who Framed Roger Rabbit, Doc Hollywood dan How the Grinch Stole Christmas, untuk menskrip projek, yang pada mulanya disediakan di Fox Animation Studios. Dia meminta duo penulis skrip Jeffrey Price dan Peter S. Seaman untuk menulis lakon layar untuk filem itu. Walau bagaimanapun, Fox Animation Studios ditutup pada tahun 2000 berikutan persembahan mengecewakan bagi filem kedua dan terakhirnya Titan A.E., mendorong Fox meletakkan filem itu dalam putaran. Ia telah diambil setahun kemudian oleh DreamWorks Animation di bawah pimpinan pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Jeffrey Katzenberg, dengan Len Blum, Lorne Cameron, dan David Hoselton menggantikan penulis skrip asal.

Casting sunting

Bill Murray dan Harold Ramis pada mulanya dianggap sebagai suara RJ dan Verne, masing-masing.[1] Pada Julai 2002, Jim Carrey telah diumumkan untuk membintangi bersama dalam filem sebagai RJ, dengan Garry Shandling sebagai Verne. Bagaimanapun, Carrey berhenti pada Oktober 2004 dan digantikan oleh Bruce Willis, walaupun beberapa baris bekas kekal. Gene Wilder ditawarkan peranan dalam filem itu juga, iaitu burung hantu bernama Norbert,[2] tetapi dia mengubahnya turun. Nick Nolte telah dilanjutkan peranan sebagai Vincent, antagonis utama, yang diterimanya; Nolte melakukan penyelidikan yang meluas tentang beruang untuk memberikan nada yang ideal dan infleksi kepada wataknya.

Muzik sunting

Runut bunyi untuk filem itu dikeluarkan pada 16 Mei 2006, oleh Epic Records. Rupert Gregson-Williams mengarang skor asal manakala Hans Zimmer berkhidmat sebagai penerbit muzik eksekutif dan Ben Folds menyumbangkan tiga lagu asal, bersama-sama dengan penulisan semula lagunya "Rockin' the Suburbs" dan muka depan The Clash's "Lost in the Supermarket".[3]

Over the Hedge: Muzik daripada Motion Picture
Runut bunyi oleh
Pelbagai Artis
Dilancarkan pada19 Mei 2006 dan 6 Julai 2006  
TempatAmerika Syarikat  
StudioDreamWorks Animation
Genrepop, rock, lagu bunyi
Panjang48:45
BahasaBahasa Inggeris  
Syarikat
PengedarUIP-Dunafilm (en)  , Netflix dan Paramount Pictures  
PengarahTim Johnson (en)   dan Karey Kirkpatrick  
PenerbitBonnie Arnold (en)    
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Dikeluarkan sunting

Teater sunting

Over the Hedge pada asalnya akan dikeluarkan pada November 2005. tarikh itu ditukar kepada Mei 2006. Pada tahun yang sama, syarikat induk pengedar Paramount Pictures Viacom membeli hak untuk DreamWorks Pictures (dan anak syarikat, termasuk DreamWorks Animation), dan dengan itu, Over the Hedge menjadi filem pertama DreamWorks Animation yang akan diedarkan oleh Paramount. Filem ini ditayangkan sebagai "sedang dalam proses" pada 29 April 2006, Filem ini dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 19 Mei 2006.

Di pawagam New York dan Los Angeles terpilih, ia disertai dengan filem pendek First Flight.

Media rumah sunting

Over the Hedge telah dikeluarkan pada DVD oleh bahagian hiburan rumah yang baru dibentuk oleh DreamWorks Animation dan Paramount Home Entertainment pada 17 Oktober 2006. Siaran media utama filem itu menampilkan Hammy's Boomerang Adventure, sebuah filem pendek yang mengambil tempat selepas peristiwa filem itu yang juga kemudiannya ditambah dalam DVD Madly Madagascar (2013) sebagai ciri bonus. Ia menampilkan Steve Carell, Bruce Willis, Madison Davenport, Shane Baumel, Sami Kirkpatrick dan Garry Shandling mengulangi peranan mereka dari filem utama.

Possible sekuel sunting

Pada Mei 2007, DreamWorks Animation CEO Jeffrey Katzenberg berkata bahawa walaupun syarikat itu melebihi Wall Street's jangkaan pada suku kedua berturut-turut 2007, Over the Hedge tidak akan mendapat sekuel kerana prestasi box officenya, mengatakan bahawa "Ia hampir. Hampir."

Pada Oktober 2010, satu artikel yang menjelaskan kemungkinan sekuel telah disiarkan pada rasmi Over the Hedge blog, mengatakan bahawa jika sekuel tidak beraksi dengan baik dari segi kewangan seperti filem pertama, DreamWorks boleh kehilangan wang dan sekuel mungkin tidak akan berlaku sehingga DreamWorks Animation telah dibeli oleh sebuah studio besar, yang akhirnya berlaku pada 2016 apabila NBCUniversal membeli studio.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Solomon, Charles (7 Mei 2006). "Bolehkah Kami Dapatkan Bruce Willis untuk Raccoon?". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Julai 2021. Dicapai pada 3 Julai 2021.
  2. ^ "An "Over the Hedge" Update". Jim Carrey Online. Dicapai pada 7 Mei 2023.
  3. ^ "Ben Folds Membawa Bunyi Ajaib ke Halaman Belakang Pinggir Bandar dalam Runut Bunyi Filem 'Over the Hedge' yang dikeluarkan pada 16 Mei" (Siaran akhbar). New York, NY: Epic Records. 25 April 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Oktober 2013. Dicapai pada 25 Oktober 2013.
  4. ^ "Why There Wasn't an Over the Hedge Sequel". 19 Oktober 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Mei 2020. Dicapai pada Januari 4, 2020.

Pautan luar sunting