Pameran Halal Antarabangsa Malaysia

Pameran Halal Antarabangsa Malaysia atau MIHAS (bahasa Inggeris: Malaysia International Halal Showcase) merupakan pameran perdagangan tahunan yang dianjurkan oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) dan diuruskan oleh Shapers Malaysia (dahulu Indah Profil),[1] sebagai Sekretariat MIHAS. Ia bertujuan untuk memudahkan penyumberan dan penjualan produk dan perkhidmatan halal berkualiti di peringkat global.

MIHAS bermula pada tahun 2004, biasanya diadakan pada bulan April di Kuala Lumpur, Malaysia dan acara berlangsung selama empat hari. Untuk beberapa tahun kebelakangan ini, acara ini diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Latar belakang sunting

 
Dewan pameran MIHAS

MIHAS diasaskan oleh Shapers Malaysia pada tahun 2004 dan pada tahun 2008, pemilikan acara Halal ini dipindahkan kepada kerajaan Malaysia di bawah naungan Perbadanan Perdagangan dan Pembangunan Luar Malaysia (MATRADE).

MIHAS pertama kali diadakan pada tahun 2004 di Pusat Pameran & Konvensyen Antarabangsa Malaysia (MIECC), Mines Resort City, Kuala Lumpur. Acara sulung itu dirasmikan oleh (kini bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi).[2] Pada tahun itu, terdapat 330 syarikat menduduki 505 ruang pameran dari 19 negara yang berbeza termasuk Malaysia, tuan rumah negara. MIHAS menarik 17,254 pelawat dari 42 negara pada tahun itu.

Program sunting

 
Pelbagai gerai di MIHAS

Program Misi Pembelian yang akan datang yang pertama kali diperkenalkan semasa MIHAS 2005. Program pemadanan perniagaan menyediakan perbincangan satu-dengan-satu dan rundingan perniagaan antara pembeli dan penjual. Tahun pertama menghasilkan jualan sebanyak RM229.9 juta. Program ini telah menjadi tonggak dari MIHAS sejak sekarang. Pada 2012, sesi pemadanan perniagaan menghasilkan jualan berjumlah RM340 juta (USD110 juta).[3]

IBM sepenuhnya dianjurkan oleh MATRADE dan ia dijalankan sehari sebelum pameran perdagangan. Peserta terdiri daripada pembeli antarabangsa dari seluruh dunia yang mencari sumber produk Halal.

Terdapat pelbagai aktiviti oleh Peserta sepanjang acara yang merangkumi persidangan akhbar, taklimat produk, pelancaran produk dan upacara menandatangani, serta demonstrasi memasak di lantai pameran. Aktiviti-aktiviti ini dijalankan di dalam dewan pameran, sama ada di gerai pameran atau Media Village.

Edisi Ke-14 MIHAS telah diadakan dari 5-8 April 2017.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Shapers Malaysia
  2. ^ "SPEECH BY YAB DATO' SERI ABDULLAH HAJI AHMAD BADAWI, PRIME MINISTER OF MALAYSIA AT THE OFFICIAL LAUNCH OF THE MALAYSIA INTERNATIONAL HALAL SHOWCASE (MIHAS) 2004". pmo.gov.my.
  3. ^ Mohamad, YB Dato’ Sri Mustapa. "Opening Ceremony Halal Week Malaysia (4 April 2012)".[pautan mati kekal]
  4. ^ "MIHAS to boost Japanese firms performance in the halal sector | The Japan Times". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-04-12.

Pautan luar sunting