Pandangan Islam mengenai seks dubur

Seks dubur (atau liwat) ialah hubungan dubur antara individu. Ia dianggap haram (dilarang) dan terdapat perbezaan pendapat di kalangan sahabat mengenainya di dalam perkahwinan suami dan isteri.

Teks asas Islam ialah Al-Quran, yang dipercayai oleh umat Islam mewakili wahyu langsung Tuhan kepada Nabi Muhammad ﷺ. Dari segi rujukan langsung di beberapa tempat dalam Al-Quran, hubungan dubur dikenal pasti dengan liwat antara lelaki dan lelaki. Kisahnya digunakan untuk menunjukkan ketidaksetujuan Islam terhadap rogol dan homoseksual yang keluar dari fitrah asal manusia. Dia diperintahkan oleh Allah untuk berdakwah kepada umatnya tentang tauhid dan mencegah mereka dari perbuatan syahwat dan ganas mereka.

Manakala mengenai suami isteri terdapat pelbagai peristiwa sebab turunnya surah surah Al-Baqarah ayat 223.


Pendapat yang mengharamkan berdasarkan peristiwa ibnu Abbas. Pendapat yang mengharuskan berdasarkan peristiwa ibnu Umar. Pada awalnya ibnu Umar juga berpendapat tidak diperbolehkan dan diperbolehkan buat suami isteri setelah peristiwa di mana turunnya ayat tersebut.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.