Parti Keadilan (Korea Selatan)

Parti Keadilan Korea,(Hangul정의당; Hanja正義黨; RRJeongidang) merupakan sebuah parti di Korea Selatan yang menggunakan ideologi demokrasi sosial. Ia ditubuhkan pada 21 Oktober 2012 ketika berpisah dari Parti Progresif Bersatu.[1]

Parti Keadilan
정의당
PresidenYeo Yeung-gug
Ketua LantaiKang Eun-mi
Setiausaha AgungKwon Tae-hun
Diasaskan21 Oktober 2012
GabunganPersepakatan Politik Buruh
Elemen Parti Buruh
Elemen Majlis Kongres
PecahanParti Progresif Bersatu
Ibu pejabat7, Gukhoe-daero 70, Daerah Yeongdueng, Seoul
Keanggotaan (2019)59,243
IdeologiDemokrasi sosial
Penggabungan antarabangsaPakatan Progresif
Warna     Kuning
SloganHarapan Pemburuh, Impian Rakyat
(노동의 희망, 시인의 꼼)
Perhimpunan Kebangsaan
6 / 300
Laman sesawang
www.justice21.org
Politik Korea Selatan
Parti politik
Pilihan raya

Sejarah sunting

 
Logo Parti Progresif Bersatu

Parti Keadilan Progresif menukar namanya menjadi Parti Keadilan pada kongres parti ke-2 pada 16 Julai 2013.[2] Pada kongres parti ke-4 pada 22 November 2015, parti itu secara rasmi bergabung dengan kumpulan luar parlimen dari Jawatankuasa Persiapan untuk Parti Rakyat (2015), Persepakatan Politik Buruh (노동 ​​정치 연대), Anggota Parti Buruh, setelah diusul untuk menggabungkan parti itu dengan Parti Keadilan gagal.

Setelah penggabungan itu, Na Gyung-che, bekas pemimpin Parti Buruh, dan Kim Se-kyun, pemimpin Jawatankuasa Persediaan untuk Parti Rakyat, ditingkatkan menjadi peranan kepemimpinan bersama, sementara Sim Sang-jung kekal sebagai pemimpin parti tetap.[3] Selepas hampir setahun, Se-kyun mengundurkan diri dari peranan kepemimpinannya pada bulan September 2016.

Dalam pemilihan yang diadakan pada bulan April 2016, parti itu meningkatkan jumlah kerusi dengan satu dengan pemilihan Roh Hoe-chan ke konstituensi Seongsan di kota Changwon. Parti itu mencatat 7.2% dalam daftar suara parti, mengembalikan sejumlah enam perundangan ke Perhimpunan Kebangsaan.

Pada Pilihanraya Presiden 2017, Sim Sang-jung mencalonkan diri sebagai calon perwakilan parti setelah memenangi pemilihan utama parti. Sim disokong oleh Gabungan Kesatuan Sekerja Korea (KCTU) dan menjalankan kempen yang berfokus pada industri buruh [4] dan masalah sosial. Sim mendapat perhatian media kerana menjadi satu-satunya calon yang memperjuangkan perkahwinan persamaan jantina semasa perbahasan. [5] Sim memenangi 6.2% suara rakyat, menjadikannya calon presiden sayap kiri paling berjaya sejak pendemokrasian negara pada tahun 1987.

Pada bulan Julai 2017, dengan tempoh kepemimpinan dua tahun Sim berakhir, parti itu memilih Lee Jeong-mi sebagai pemimpin baru. [6]

Pada 31 Mac 2018, parti mengesahkan keputusannya untuk membentuk kumpulan parlimen dengan Parti Demokrasi dan Keamanan, dengan nama kumpulan Anggota Damai dan Keadilan. Kumpulan parlimen telah didaftarkan secara rasmi pada 2 April. [7] Pemimpin parti pada ketika itu, Roh Hoe-chan dipilih untuk mengetuai kumpulan parlimen dalam Perhimpunan Kebangsaan. Pemergian Roh Hoe-chan secara tiba-tiba pada 23 Julai 2018 mengakibatkan pembubaran kumpulan parlimen secara automatik. Kematian Roh menarik ribuan orang berkabung dan penghormatan terakhir di seluruh spektrum politik Korea Selatan. [8] Parti dapat mengekalkan kerusi mendiang Roh yang menduduki kerusi Changwon, mengalahkan pencabarnya dari Parti Korea Kebebasan pada pilihan raya kecil yang diadakan pada 13 April 2019.

Pada bulan Julai 2019, parti memilih Sim Sang-jung sebagai pemimpin baru. Ini adalah penggal kedua berturut-turut beliau menjadi sebagai pemimpin parti.[9]

Ideologi sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Progressive split into two parties (build a new party)". chosun.com (dalam bahasa Korea). Chosun News. Dicapai pada 7 Ogos 2012.
  2. ^ "2nd Party Congress Council". justice21.org (dalam bahasa Korea). Justice21. Dicapai pada 18 Jun 2013.
  3. ^ "Launch of the 'Justice Party', a union of four progressive parties". khan.co.kr (dalam bahasa Korea). Kyunghyang Sinmun (Newspaper Kyunghyang). Dicapai pada 22 November 2015.
  4. ^ "Sim Sang-Jeong emphasizes 'reform and labor president". naver.com (dalam bahasa Korea). Naver News. Dicapai pada 17 April 2017.
  5. ^ "The most memorable moment selected by Sang-Jeong Shim 'TV discussion LGBTI person 1 minute chance speech'". naver.com (dalam bahasa Korea). Naver News. Dicapai pada 8 Mei 2017.
  6. ^ "Jeong-mi Lee elected as party leader of the Justice Party... Beginning of the 'post-no-sim era'". naver.com (dalam bahasa Korea). Oh My News. Dicapai pada 12 Julai 2017.
  7. ^ "The Justice Party becomes the first parliamentary negotiation group in history today... Final approval by the national committee". naver.com (dalam bahasa Korea). News1. Dicapai pada 31 Mac 2018.
  8. ^ "Hoechan hyung! Goodbye! More than 2,000 citizens who were with us until the end of the road to Noh Hoe-chan". ohmynews.com (dalam bahasa Korea). OhMyNews. Dicapai pada 27 Julai 2018. line feed character in |title= at position 24 (bantuan)
  9. ^ "Returning CEO Shim Sang-jung, "I will expel the Korean Party"". ohmynews.com (dalam bahasa Korea). OhMyNews. Dicapai pada 13 Julai 2019.