Paus Leo X (Itali: Leone X; dilahirkan Giovanni Di Lorenzo de ' Medici, 11 Disember 1475 – 1 Disember 1521) adalah ketua Gereja Katolik dan penguasa Negeri Kepausan dari 9 Mac 1513 hingga kematiannya pada tahun 1521.[1]

Paus
Leo X
Paus
Bishop of Rome
Butiran daripada Raphael's Potret Leo X
GerejaCatholic Church
Mula Menjawat9 March 1513
Tarikh Tamat Jawatan1 December 1521
PendahuluIulius II
PenggantiHadrianus VI
Perintah
Ditahbiskan15 March 1513
Konsekrasi17 March 1513
Menjadi Kardinal
Butiran peribadi
Nama lahirGiovanni di Lorenzo de' Medici
Kelahiran11 December 1475
Florence, Republik Florence
Meninggal dunia1 Disember 1521(1521-12-01) (umur 45)
Rome, Papal States
BuriedSanta Maria sopra Minerva, Rome
Tandatangan{{{signature_alt}}}
Paus lain bernama Leo

Dilahirkan dalam politik dan perbankan terkemuka Keluarga Medici daripada Florence Giovanni merupakan anak kedua kepada Lorenzo de ' Medici, penguasa Republik Florentine, dan dinaikkan ke cardinalate pada tahun 1489. Berikutan kematian Paus Julius II, Giovanni telah dipilih paus selepas mendapat sokongan daripada ahli-ahli muda Kolej Suci. Awal dalam pemerintahannya, beliau menyelia sesi penutup Majlis kelima Lateran, tetapi berjuang untuk melaksanakan pembaharuan yang dipersetujui. Pada tahun 1517 beliau mengetuai mahal perang yang berjaya mendapatkan anak saudaranya sebagai Duke Urbino, tetapi mengurangkan kewangan kepausan.


Dalam kalangan Protestan, Leo dikaitkan dengan pemberian indulgensi bagi mereka yang menderma untuk membina semula Basilika St. Peter, amalan yang segera dicabar oleh Martin Luther's 95 Theses. Leo menolak Reformasi Protestan, dan beliau Lembu kepausan daripada 1520, Exsurge Domine, mengutuk sikap mengutuk Martin Luther, menjadikan komunikasi berterusan sukar.

Dia meminjam dan membelanjakan wang tanpa berhati-hati dan merupakan penaung seni yang penting. Di bawah pemerintahannya, kemajuan dicapai dalam pembangunan semula Basilika St. Peter dan seniman seperti Raphael dihiasi Bilik Vatican. Leo juga menyusun semula Universiti Roman, dan mempromosikan kajian sastera, puisi dan barang antik. Beliau meninggal dunia pada tahun 1521 dan dikebumikan di Santa Maria sopra Minerva, Rom. Dia adalah paus terakhir yang tidak berada dalam perintah imam pada saat pemilihannya menjadi kepausan.

  1. ^ Löffler 1910.