Paus Linus merupakan yang Paus Gereja Katolik kedua, (gelaran rasmi adalah Uskup Rom). Beliau paus dari C. AD 47 hingga C. AD 76.

Pope Saint
Linus
Mula Menjawatc. AD 67
Tarikh Tamat Jawatanc. AD 76
PendahuluSanto Peter
PenggantiPaus Anacletus
Butiran peribadi
Kelahiranca. AD 10
Volterra, Toscana, Itali, Empayar Rom
Meninggal duniac. AD 76
Rome, Itali, Empayar Rom

Linus berasal dari Volterra, Toscana. Beliau menjadi pengikut [Peter. Peter gembira dengan Linus dan memperkenalkannya kepada ajaran agama Kristian. Beliau telah ditahbiskan menjadi uskup. Beliau membentuk komuniti Kristian di Ruvo, Apulia. Lokasi di mana komuniti Linus bertemu kini dikenali sebagai kubur San Cleto. Beliau juga telah dihantar ke Besançon dan membawa banyak orang kepada agama Kristian.

Apabila Peter telah dimasukkan ke dalam penjara, Linus menjadi ketua kepada Gereja. Beliau berkhidmat pada masa yang sangat berbahaya semasa pemerintahan Nero. Menurut Liber Pontificalis, Linus mengeluarkan perintah bahawa wanita perlu menutup kepala mereka di dalam gereja, menciptakan uskup lima belas pertama dan dia mati syahid dan dikuburkan di Bukit Vatican bersebelahan dengan kubur Peter.

Linus adalah salah satu daripada tiga paus yang disebut namanya dalam Perjanjian Baru. Beliau telah diiktiraf sebagai santo. Hari perayaan beliau adalah pada 23 September, tarikh yang sama dengan kematiannya.