Dalam sukan besbol, posisi pelempar (bahasa Inggeris: pitcher) ialah pemain yang melontarkan bola daripada mound ke arah catcher untuk memulakan permainan. Pelempar mesti menyingkirkan pemukul yang cuba mendapatkan bes dengan memukul bola atau melalui walk. Pelempat dilihat pemain terpenting bagi sesuatu pertahanan permainan. Terdapat pelbagai jenis pelempar atau pitcher seperti starting pitcher, relief pitcher, middle reliever, lefty specialist, setup man dan closer.

Brandon Claussen melontarkan bola ke arah plat.

Mengikut tradisi, pelempar juga boleh menjadi pemukul. Bermula pada tahun 1973 apabila American League (kemudian diikuti oleh National League) dan tersebar ke liga-liga lain menjelang 1980-an dan 1990-an apabila tugas memukul oleh pelempar diserahkan kepada designated hitter dan ia pernah menimbulkan beberapa kontroversi. Sehingga tahun 2023, Liga Pusat Jepun merupakan tahap liga tertinggi yang tidak menggunakan posisi designated hitter.

Lihat juga sunting

Bacaan tambahan sunting

  • Ballard, Chris; Good, Owen (October 17, 2011). "The Invisible Fastball: Six decades ago a minor league pitcher accomplished something we'll never see again". Sports Illustrated. Dicapai pada October 19, 2011. When [Kelly] Jack Swift arrived in Elkin, N.C., in late 1951, he was nobody's idea of a prospect.