Pemeruman gema ialah sejenis sonar yang digunakan untuk menentukan kedalaman air dengan menghantar denyutan bunyi ke dalam air. Selang masa antara pelepasan dan pulangan nadi direkod, yang digunakan untuk menentukan kedalaman air bersama-sama dengan kelajuan bunyi di dalam air pada masa itu. Maklumat ini kemudiannya biasanya digunakan untuk tujuan navigasi atau untuk mendapatkan kedalaman untuk tujuan pencatatan. Pemeruman gema juga boleh merujuk kepada "pemerum gema" hidroakustik yang ditakrifkan sebagai bunyi aktif dalam air (sonar) yang digunakan untuk mengkaji ikan. Penilaian hidroakustik secara tradisinya menggunakan kaji selidik mudah alih dari bot untuk menilai biojisim ikan dan pengagihan ruang. Sebaliknya, teknik lokasi tetap menggunakan transduser pegun untuk memantau pergerakan ikan.

Ilustrasi pemeruman gema menggunakan pemerum gema pancaran berbilang.

Kata pemeruman digunakan untuk semua jenis pengukuran kedalaman, termasuk yang tidak menggunakan bunyi, dan tidak berkaitan dengan asal kata bunyi dalam pengertian bunyi atau nada. Pemeruman gema adalah kaedah yang lebih cepat untuk mengukur kedalaman daripada teknik sebelumnya untuk menurunkan garisan perum sehingga menyentuh dasar.

Teknik sunting

 
Rajah menunjukkan prinsip asas pemeruman gema

Jarak diukur dengan mengdarabkan separuh masa dari denyut nadi isyarat ke pulangannya dengan kelajuan bunyi di dalam air, iaitu kira-kira 1.5 kilometer sesaat [T ÷ 2 × (4700 kaki sesaat atau 1.5 kilometer sesaat)]. Untuk penggunaan pemeruman gema yang tepat, seperti hidrografi, kelajuan bunyi juga mesti diukur dengan menggunakan penyesaran halaju bunyi ke dalam air. Pemeruman gema secara efektif adalah satu penggunaan khusus sonar yang digunakan untuk mencari bahagian bawah. Disebabkan unit pra-SI tradisional bagi kedalaman air ialah fatom, instrumen yang digunakan untuk menentukan kedalaman air kadang-kadang dipanggil fatometer. Fatometer praktikal pertama dicipta oleh Herbert Grove Dorsey dan dipatenkan pada tahun 1928.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Echo Sounding / Early Sound Methods". National Oceanic & Atmospheric Administration (NOAA). NOAA Central Library. 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-14. In answer to the need for a more accurate depth registering device, Dr. Herbert Grove Dorsey, who later joined the C&GS, devised a visual indicating device for measuring relatively short time intervals and by which shoal and deep depths could be registered. In 1925, the C&GS obtained the very first Fathometer, designed and built by the Submarine Signal Company.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Pemeruman gema di Wikimedia Commons

Lihat juga sunting

Templat:Hydroacoustics