Pendidikan

pembelajaran di mana pengetahuan dan kemahiran disalurkan melalui pengajaran

Pendidikan (Jawi: ڤنديديقن,, kata dasar: didik ديديق‎) merangkumi proses pengajaran dan pembelajaran kepakaran khusus, dan juga sesuatu yang tidak dapat dilihat tetapi lebih mendalam: pemberian pengetahuan, pertimbangan, kemahiran dan kebijaksanaan. Salah satu asas matlamat pendidikan adalah untuk mengajar kebudayaan melangkaui generasi.

Seorang guru memerhatikan para pelajarnya menyulam di sebuah sekolah pertukangan di Fort de Kock (kini Bukittinggi, Sumatera Barat)

Pendidikan sering berlaku di bawah bimbingan pendidik baik, tetapi pelajar juga dapat mendidik diri sendiri; ia boleh dalam persekitaran formal atau tidak selagi memperalamkan kesan formatif terhadap cara seseorang berfikir, merasakan, atau bertindak. Metodologi pengajaran dipanggil pedagogi.

Secara logik sunting

Pendidikan berawal sejak dalam kandungan sehingga mati. Pendidikan sangat penting di masa yang akan datang dan membantu dalam mencari pekerjaan.

Pendidikan mungkin bermula sebelum lahir seperti diharap oleh sesetengah penjaga yang memainkan muzik dan membaca kepada bayi dalam kandungan dengan harapan ia akan berkesan (mengajar) bayi mereka sebelum kelahiran.

Sesetengah yang lain, pergelutan dan kejayaan kehidupan seharian adalah lebih bererti daripada persekolahan rasmi. Seperti kata Mark Twain: "Saya tidak pernah mengizinkan persekolahan menjejaskan pendidikan saya. "

Ahli keluarga mempunyai kesan pembelajaran yang amat mendalam -- sering kali lebih mendalam dari yang disedari mereka -- walaupun pengajaran ahli keluarga berlaku secara tidak rasmi.

Kini, komputer banyak memainkan peranan yang penting dalam pendidikan, sama ada sebagai alat bantu mengajar (Internet dan CD-ROM) atau pun melalui pendidikan atas talian (pendidikan jarak jauh).

 
Indoktrinasi di dalam kelas, penggabungan kandungan politik dalam bahan kajian atau guru yang menyalahgunakan peranan mereka untuk mengindoktrinasi pelajar bertentangan dengan objektif pendidikan yang menginginkan kebebasan berfikir dan berfikir secara kritis.

Gred sekolah sunting

Sekolah awam dan swasta mengikuti Kurikulum Kebangsaan sunting

Tahun persekolahan terbahagi kepada dua semester. Semester pertama bermula pada awal Januari dan berakhir pada akhir Mei dan semester kedua bermula pada awal bulan Jun dan berakhir pada bulan November.[1]


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Education in Malaysia".

Pautan luar sunting