Penebatan haba atau penebatan terma ialah pengurangan pemindahan haba (iaitu pemindahan tenaga haba antara objek yang mempunyai suhu berbeza) antara objek dalam hubungan haba atau dalam jarak pengaruh radiasi. Penebatan haba boleh dicapai dengan kaedah atau proses yang direka khas, serta dengan bentuk dan bahan objek yang sesuai.

Penebatan bulu mineral, imbasan 1600 dpi

Aliran haba adalah akibat yang tidak dapat dielakkan dari hubungan antara objek dengan suhu yang berbeza. Penebatan terma menyediakan kawasan penebatan di mana pengaliran haba dikurangkan atau sinaran haba dipantulkan daripada diserap oleh jasad bersuhu rendah.

Keupayaan penebat bahan diukur sebagai songsangan keberkonduktan haba (k). Keberkonduktan terma yang rendah adalah bersamaan dengan keupayaan penebat yang tinggi (nilai rintangan). Dalam kejuruteraan haba, sifat penting lain bahan penebat ialah ketumpatan (ρ) dan muatan haba tentu (c) produk.

Definition sunting

Keberkonduktan haba k diukur dalam watts-per-meter per kelvin (W·m−1·K−1). Ini disebabkan pemindahan haba, diukur sebagai Kuasa, telah dijumpai (secara anggaran) berkadar dengan

  • perbezaan suhu  
  • kawasan permukaan hubungan haba  
  • songsangan ketebalan bahan  

Daripada ini, ia mengikuti bahawa kuasa kehilangan haba   diberikan oleh  

Keberkonduktan haba bergantung kepada bahan, dan, untuk bendalir, adalah suhu dan tekanannya. Untuk tujuan perbandingan, keberkonduktan di bawah keadaan piawai (20°C pada 1 atm) biasanya digunakan. Bagi sesetengah bahan, keberkonduktan terma juga bergantung kepada arah pemindahan haba.

Aksi penebatan dilakukan dengan memetikan/menyarung objek dengan bahan berkonduktan haba yang rendah dalam ketebalan yang tinggi. Mengurangkan kawasan permukaan yang terdedah juga boleh mengurangkan pemindahan haba, tetapi kuantiti ini biasanya ditetapkan oleh geometri objek yang akan disarung.

Penebatan pelbagai lapisan digunakan di mana kehilangan radiasi menguasai, atau apabila pengguna mempunyai isipadu dan berat penebat yang terhad (contohnya, cadar kecemasan, penghadang radiasi)

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting