Penembakan Sekolah Rendah Robb

Pada 24 Mei 2022, Salvador Ramos yang berumur 18 tahun mula menembak di Sekolah Rendah Robb di Uvalde, Texas, Amerika Syarikat, membunuh 19 kanak-kanak dan dua guru, dan mencederakan 17 yang lain. Sebelum itu pada hari yang sama, pelaku telah menembak dan mencederakan neneknya yang berumur 66 tahun.[6][7][8] Ramos akhirnya ditembak dan terbunuh di premis sekolah oleh pegawai penguat kuasa undang-undang yang bertindak balas.

Penembakan Sekolah Rendah Robb
Sebahagian daripada penembakan beramai-ramai di Amerika Syarikat
Kawasan peringatan untuk mangsa.
Map
Lokasi Sekolah Rendah Robb di Uvalde, Texas
Map
LokasiRobb Elementary School,
715 Jalan Carrizo Lama
Uvalde, Texas, U.S.
Koordinat29°11′58″N 99°47′18″W / 29.19944°N 99.78833°W / 29.19944; -99.78833Koordinat: 29°11′58″N 99°47′18″W / 29.19944°N 99.78833°W / 29.19944; -99.78833
Tarikh24 Mei 2022 (2022-05-24)
s. 11:30 am – sekitar 1:00 pm (UTC−05:00)
Jenis serangan
Penembakan sekolah, penembakan beramai-ramai, pembunuhan beramai-ramai,[1][2][3] pedisida
SenjataDDM4 V7 Daniel Defense,[4] pistol tangan
Kematian22 (termasuk pelaku)
Tercedera18[5] (termasuk nenek pelaku di rumah)
PelakuSalvador Rolando Ramos
MotifTidak diketahui
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Mangsa

sunting

19 orang murid dan dua orang guru yang terbunuh dalam penembakan ini:[9][10][11]

Pelajar
  • Nevaeh Bravo, 10
  • Jacklyn Jaylen Cazares, 9
  • Makenna Lee Elrod, 10
  • Jose Flores, 10
  • Eliana Garcia, 9
  • Uziyah Garcia, 9
  • Amerie Jo Garza, 10
  • Xavier Javier Lopez, 10
  • Jayce Carmelo Luevanos, 10
  • Tess Marie Mata, 10
  • Maranda Mathis, 11
  • Alithia Ramirez, 10
  • Annabell Guadalupe Rodriguez, 10
  • Maite Yuleana Rodriguez, 10
  • Alexandria Aniyah Rubio, 10
  • Layla Salazar, 11
  • Jailah Nicole Silguero, 11
  • Eliahana Cruz Torres, 10
  • Rogelio Torres, 10
Guru
  • Irma Garcia, 48
  • Eva Mireles, 44

Kesemua murid yang terlibat adalah diantara darjah tiga, empat dan lima.[12] Mangsa guru terlatak di kelas darjah empat.[13][14]

Lihat juga

sunting

Rujukan

sunting
  1. ^ "Texas school shooting updates: 'How can a 18-year-old buy an assault weapon', says Biden".
  2. ^ "Shooting at Elementary School Devastates Community in South Texas".
  3. ^ "Opinion - Hosts on cable news struggled over Uvalde shooting".
  4. ^ Philips, Paige (May 25, 2022). "Rifle found on gunman after mass shooting at Texas elementary school manufactured by business founded in Savannah". Dicapai pada May 25, 2022.
  5. ^ Salinas, Rebecca; Ibañez, David (May 24, 2022). "21 killed in shooting at Uvalde elementary school shooting". KSAT-TV. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2022. Dicapai pada May 24, 2022.
  6. ^ Romo, Vanessa (May 24, 2022). "A gunman killed at 19 children and 2 adults at a Texas elementary school". NPR. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2022. Dicapai pada May 24, 2022.
  7. ^ Martinez, Christian; Hennessy-Fiske, Molly; Jarvie, Jenny (May 24, 2022). "19 children and 2 adults die in Texas school shooting". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2022. Dicapai pada May 24, 2022.
  8. ^ "At least 19 children killed in Texas elementary school shooting". WYFF. Associated Press. May 24, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2022. Dicapai pada May 24, 2022.
  9. ^ Renfro, Manny (May 25, 2022). "Remembering the lives lost in Uvalde". Houston Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2022. Dicapai pada May 25, 2022 – melalui AP.
  10. ^ Deliso, Meredith (May 25, 2022). "Teacher killed in Texas school shooting identified: What we know about victims". ABC13 Houston. Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2022. Dicapai pada May 25, 2022.
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; tiada teks disediakan bagi rujukan yang bernama NPRVictims
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; tiada teks disediakan bagi rujukan yang bernama ABCNewsFunerals
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; tiada teks disediakan bagi rujukan yang bernama BBCNewsTeachers
  14. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; tiada teks disediakan bagi rujukan yang bernama WaPoWhatWeKnow

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABCGrandfather" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABCNewsAddress" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABCNewsInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ABJLeBron" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "AxiosDHS" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BBCInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBCInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBSAddress" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBSBidenSpeaking" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBSFacebook" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBSLetter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CBSReactions" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNBCBidenLaws" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNBCDetails" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNBCInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNBCShooting" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNNGrandma" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNNID" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNNInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNNInfo2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CNNInstagram" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DailyBeastPerp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DailyDotPerp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DeadlineFBI" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "FoxNewsSecurity" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IndependentBriefing" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IndependentPerp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KPRCSuspect" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KSATBlood" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KWQCRoom" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "LIVECBSNewsInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "LIVEHoustonChronicleInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "LIVEIndependentInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "LIVENYTimes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "MSNBCParkland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NPRKerr" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NYTimesBiden" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NYTimesCollins" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NYTimesCount" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "OUTDATEDKDRVInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PoliticoAddress" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PoliticoTrump" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PolitifactCheck" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ReutersReactions" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "StarTelegramOpinion" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TheGuardianInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TheGuardianSandyHook" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TheHillORoruke" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TheHillParkland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TimeInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USATodayRifle" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USATodayShooter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ValleyNewsPerp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WaPoSecond" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WaPoShooter" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WJBKInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "WKMGInfo" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar

sunting