Pengguna:Anne4321/Kotak pasir

Infrastruktur sunting

Kerajaan Thailand telah menunjukkan minat baharu dalam meningkatkan pengangkutan melalui Selat Melaka melalui Segenting Kra. Konsep membina terusan di kawasan yang kini dikenali sebagai Thailand boleh dikesan sejak tahun 1677. Pada masa inilah Raja Narai mencadangkan idea untuk mewujudkan laluan sutera maritim. Rancangan pentadbiran melibatkan pembangunan jambatan darat yang merangkumi pembinaan pelabuhan laut dalam di Chumphon dan Ranong yang dihubungkan dengan rangkaian rel dan jalan raya. Dengan anggaran kos ฿1 trilion, projek itu merupakan sebahagian daripada Koridor Ekonomi Selatan. Projek ini direka bentuk untuk disiapkan dalam dua fasa dengan fasa pertama dijangka berakhir sekitar tahun 2030 dan fasa kedua menjelang tahun 2039. Selepas siap, projek itu bertujuan memudahkan pengendalian sehingga 20 juta kontena kargo setiap tahun.

Projek infrastruktur ini mendapat kelulusan kabinet pada 16 Oktober. Semasa lawatan seterusnya Srettha ke Amerika Syarikat untuk sidang kemuncak APEC dan Forum Belt and Road 2023, beliau mendapatkan pelaburan daripada entiti Amerika dan China untuk menyokong pembangunan.

Projek jambatan darat itu menimbulkan kebimbangan dan kritikan yang ketara daripada penduduk tempatan. Srettha mengakui komunikasi kerajaan dengan pelabur antarabangsa mengenai potensi ekonomi projek itu mungkin lebih berkesan. Beliau juga menyatakan bahawa kerajaan tidak berjaya mendapatkan kepercayaan rakyat Thailand berhubung projek bercita-cita tinggi ini, menonjolkan keterpisahan antara niat projek itu dan persepsi orang ramai.

Pelancongan sunting

Srettha telah giat berusaha untuk menggiatkan semula sektor pelancongan Thailand. Pada 25 September, pelancong dari China dan Kazakhstan dikecualikan daripada visa pelancong, menyelaraskan perubahan dasar ini dengan cuti Minggu Emas dan Tahun Baru Cina. Bersama Duta Besar China, Han Zhiqiang, Srettha mengalu-alukan penerbangan pertama dari Shanghai ke Lapangan Terbang Suvarnabhumi sejak pelaksanaan pengecualian visa ini. Dasar pengecualian visa ini dirancang untuk terus berkuat kuasa sehingga 29 Februari 2024 untuk warga Kazakhstan. Bagi pelancong China, pengecualian visa akan dilanjutkan kerana kedua-dua Thailand dan China telah menandatangani perjanjian pengecualian visa yang akan berkuat kuasa pada 4 Mac 2024. Sektor pelancongan Thailand menghadapi kemunduran berikutan insiden tembakan di Siam Paragon, yang membawa kepada penurunan keyakinan dalam kalangan pelancong China. Walaupun 650,000 pengunjung China pada mulanya mendaftar untuk melawat Thailand, jumlah itu menurun kepada 590,000 selepas kejadian itu.

Pada 17 Oktober 2023, kabinet meluluskan lanjutan penginapan tanpa visa untuk pelancong Rusia daripada 30 kepada 90 hari. Keputusan ini bertepatan dengan permulaan musim sejuk Rusia dan bertepatan dengan tempoh pelancongan puncak di Thailand. Rusia menduduki tempat kelima tertinggi dari segi bilangan pelawat ke Thailand dan tertinggi dari Eropah. Dasar lanjutan visa untuk warga Rusia bermula pada November 2023 dan berlangsung sehingga April 2024. Lanjutan visa ini diumumkan sempena pertemuan antara Srettha dan Presiden Rusia Vladimir Putin. Pengembara India dan Taiwan juga diberikan kemasukan tanpa visa dari 10 November 2023 hingga 10 Mei 2024. India ialah sumber pelancong keempat terbesar ke Thailand. Sebagai kemuncak kepada pengecualian visa ini dan pembukaan sempadan secara beransur-ansur selepas pandemik, ketibaan penerbangan di Thailand untuk musim sibuk telah pulih kepada lebih 80% daripada paras yang dilihat pada tahun 2019.

Pada 16 Februari di Forum iBusiness di Bangkok, Srettha dimaklumkan oleh Anschutz Entertainment Group bahawa sebab Taylor Swift tidak akan membuat persembahan di Thailand adalah kerana perjanjian dengan Singapura di mana beliau tidak akan membuat sebarang konsert The Eras Tour di ASEAN kecuali di Singapura. Sebagai tindak balas, Srettha telah berjanji untuk menyokong menjadikan Thailand sebagai hab serantau untuk konsert.

Memperkukuh pasport Thailand sunting

Srettha telah mengutamakan pengukuhan pasport Thailand, menduduki tempat ke-52 paling berkuasa oleh The Passport Index pada tahun 2024. Dalam perbincangan dengan Perdana Menteri Belgium Alexander De Croo di Switzerland, Srettha meneroka potensi kemasukan lebih mudah ke Eropah bagi pemegang pasport Thailand. Semasa lawatan Presiden Jerman Frank-Walter Steinmeier ke Thailand pada Januari 2024, Srettha merayu sokongan dalam mendapatkan pengecualian visa bagi pemegang pasport Thailand dari negara anggota kawasan Schengen. Selain itu, Thailand menyasarkan untuk melanjutkan pengecualian visa 30 hari semasa untuk negara-negara Schengen. Pada 14 Februari, Gabenor Jeneral Australia David Hurley bersetuju untuk mempertimbangkan kemungkinan skim pengecualian visa bersama antara Thailand dan Australia semasa lawatannya.

Untuk mendapatkan pengaruh dalam rundingan, Thailand merancang untuk bekerjasama dengan Vietnam, Kemboja, Laos dan Malaysia untuk mengadakan perbincangan dengan Kesatuan Eropah.

Skim dompet digital sunting

Menjelang pilihan raya 2023, Parti Pheu Thai berkempen untuk inisiatif dompet digital. Ditujukan kepada warganegara Thailand yang berumur lebih 16 tahun, pelan ini melibatkan pengagihan pemberian yang dibiayai kerajaan sebanyak ฿10,000 setiap individu. Ketetapannya ialah dana mesti dibelanjakan dalam radius 4 km dari alamat penerima dan dalam tempoh enam bulan. Bagi merangkumi 54.8 juta rakyat yang layak, cadangan itu memerlukan peruntukan ฿560 bilion daripada kerajaan. Selepas pemilihannya, Srettha telah mengekalkan sokongan terhadap dasar ini dan mengakui kontroversinya. Pheu Thai menyifatkan inisiatif itu penting untuk melonjakkan ekonomi Thailand dengan komitmen daripada kerajaan Srettha untuk mempertimbangkan maklum balas orang ramai mengenai dasar itu.

Kebimbangan telah dibangkitkan oleh pelbagai pakar ekonomi termasuk dari Bank Thailand. Kritikan ini tertumpu kepada kesan jangka panjang yang berpotensi untuk masa depan ekonomi Thailand. Bekas Menteri Kewangan Korn Chatikavanij, yang berkhidmat di bawah pentadbiran Abhisit Vejjajiva semasa Kemelesetan Besar, juga telah menyatakan keraguan tentang rancangan itu sambil menyatakan kekurangan butiran khusus.

Sebuah jawatankuasa ad-hoc telah ditubuhkan untuk menyempurnakan skim tersebut. Semasa lawatan ke Phitsanulok pada 15 Oktober 2023, Srettha mengumumkan hasrat untuk mula melaksanakan skim ini pada Februari 2024. Bagaimanapun, pelancaran skim dompet digital itu ditangguhkan ke Mei 2024. Sejak September, beliau menyokong pengurangan bekalan elektrik dan kos bahan api dalam kabinetnya.

Dari segi penerimaan orang ramai, satu tinjauan yang dijalankan oleh Institut Pentadbiran Pembangunan Negara menunjukkan respons yang bercampur-campur. Sehingga Oktober 2023, tinjauan menunjukkan bahawa usaha kabinet Srettha telah "agak memuaskan" 55% responden, manakala 40% menyatakan rasa tidak puas hati.

Pada 10 November 2023, Srettha mengumumkan rancangan untuk meminjam ฿500 bilion untuk menyokong skim dompet digital. Keputusan ini menandakan perubahan ketara daripada strategi awal kerajaan, yang melibatkan pembiayaan program melalui bajet tahunan atau pinjaman daripada Bank Simpanan Kerajaan. Pengumuman itu dikritik hebat kerana ia menyimpang daripada pendekatan kewangan yang dinyatakan sebelum ini.

Pada Januari 2024, Timbalan Menteri Kewangan menyatakan bahawa pelaksanaan skim itu mungkin ditangguhkan selepas Mei. Walaupun keraguan berterusan mengenai program itu, Srettha menegaskan bahawa kerajaan mempunyai data yang mencukupi untuk menunjukkan keberkesanan dan nilai program itu. Beliau telah menyatakan hasratnya untuk mempercepatkan perbincangan dengan Timbalan Menteri Kewangan.

Industri kenderaan elektrik sunting

Pada 21 September 2023, Srettha terlibat dalam perbincangan dengan Elon Musk mengenai potensi pelaburan Tesla dalam industri kenderaan elektrik Thailand. Pertemuan ini adalah sebahagian daripada strategi beliau yang lebih luas untuk menarik pelaburan yang lebih besar daripada syarikat seperti Tesla untuk memperkukuh sektor kenderaan elektrik Thailand. Srettha bercadang untuk meneruskan perbincangan ini pada bulan November. Selain itu, selepas lawatan ke Malaysia pada 11 Oktober, Srettha menyatakan bahawa Proton bersama rakan kongsinya dari China Geely, sedang mempertimbangkan penubuhan loji kenderaan elektrik di Thailand. Selain itu, Thailand bekerjasama dengan Toyota untuk bersama-sama membangunkan industri kenderaan elektrik domestik.

Sejak awal pentadbiran Srettha, pasaran kenderaan elektrik di Thailand telah mengalami pertumbuhan yang ketara. Kemajuan ini membawa kepada Pusat Teknologi dan Penyelidikan Automotif China (CATARC) menubuhkan hab pembuatan serantaunya di negara itu. Selain itu, pada Januari 2024, Thailand mengenal pasti dua deposit litium utama di Phang Nga dengan kepekatan litium yang tinggi. Pakar dari Universiti Chulalongkorn telah menilai bahawa kandungan litium purata dalam deposit ini, kira-kira 0.4%, adalah lebih tinggi daripada deposit serupa yang ditemui di seluruh dunia. Namun begitu, terdapat beberapa perdebatan di kalangan saintis dan pegawai kerajaan mengenai potensi kesan penemuan ini, terutamanya disebabkan oleh variasi antara jenis sumber mineral yang ada, termasuk lepidolit, mineral yang mengandungi litium, dan kandungan litium sebenar dalam deposit ini.

Ganja sunting

Srettha telah menunjukkan perubahan dalam dasar kerajaan mengenai ganja. Beliau mencadangkan untuk menyekat penggunaan ganja semata-mata untuk tujuan perubatan. Pendekatan ini menandakan perubahan daripada dasar terdahulu di bawah Prayut Chan-o-cha, yang menyahjenayah ganja pada 9 Jun 2022. Dalam kempen pilihan raya 2023, parti Pheu Thai menjalankan platform antidadah. Dalam wawancara September 2023 dengan Bloomberg di New York, Srettha menyatakan hasrat kerajaannya untuk merombak dasar ganja sedia ada, termasuk peraturan dispensari, dalam tempoh enam bulan.

Parti Bhumjaithai mencadangkan undang-undang untuk pemantauan yang lebih ketat terhadap industri ganja. Walau bagaimanapun, cadangan ini berhenti daripada mengklasifikasikan semula ganja sebagai dadah. Srettha telah mengakui bahawa terdapat konsensus dalam gabungan mengenai keperluan untuk menyemak semula dasar ganja.

Pada Januari 2024, berikutan kegagalan draf rang undang-undang sebelumnya pada November, kementerian kesihatan memperkenalkan draf rang undang-undang baharu yang memfokuskan pada menyekat ganja dan produknya secara eksklusif untuk tujuan perubatan dan kesihatan. Cadangan ini termasuk peruntukan untuk denda yang besar dan hukuman penjara sehingga satu tahun untuk pelanggaran. Srettha telah komited untuk meminda undang-undang ganja, secara konsisten menyatakan tentangan terhadap penggunaan ganja rekreasi kerana kebimbangan mengenai penyalahgunaan dadah. Walaupun penggunaan ganja kekal menyalahi undang-undang selepas penyahkriminannya pada tahun 2022, rang undang-undang baharu ini bertujuan untuk mengehadkan lagi pengiklanan dan pemasaran produk ganja.

Bekas Menteri Kesihatan Anutin Charnvirakul, penyokong pengesahan dalam kerajaan terdahulu, menyatakan bahawa tujuan asal pengesahan adalah tidak sekali-kali membenarkan penggunaan rekreasi awam. Peralihan arah dasar telah membawa kepada kekecewaan di kalangan mereka yang menyokong perundangan ganja yang lebih luas yang menimbulkan persoalan tentang implikasi ekonomi dan masa depan perniagaan dalam industri ganja.