Pengilhakan kawasan Poland oleh Jerman Nazi

Berikutan pencerobohan Poland pada awal Perang Dunia II, hampir seperempat dari seluruh wilayah Republik Poland Kedua telah diilhak oleh Nazi Jerman dan ditempatkan terus di bawah pentadbiran awam Jerman. Selebihnya Nazi menduduki Poland dinamakan semula sebagai sebuah daerah Kerajaan Am.[1] Pengilhakan adalah sebahagian daripada pemecahan "keempat" Poland oleh Nazi Jerman dan Kesatuan Soviet, menggambarkan bulan sebelum pencerobohan, dalam Perjanjian Molotov-Ribbentrop.[2]

Pengilhakan kawasan Poland oleh Jerman Nazi
Dalam warna gelap, wilayah Poland yang diilhak oleh Nazi Jerman dan Kesatuan Soviet dengan Kerajaan Am yang separa penjajah di kuning terang (tengah)

Sesetengah wilayah yang lebih kecil telah dimasukkan ke dalam Gaue Timur Prusia dan Silesia yang sedia ada, sementara sebahagian besar tanah itu digunakan untuk membuat Reichsgaue Danzig-Prusia Barat dan Wartheland baru. Daripada jumlah tersebut, Reichsgau Wartheland adalah yang terbesar dan satu-satunya yang merangkumi wilayah yang diilhak.[3]

Istilah rasmi yang digunakan oleh pihak berkuasa Nazi untuk kawasan ini adalah "wilayah-wilayah timur yang digabungkan" (Jerman: Eingegliederte Ostgebiete).[4] Mereka merancang untuk Jermanisasi penuh wilayah-wilayah yang diilhak, memandangkan mereka sebahagian daripada lebensraum mereka.[5] Penduduk Yahudi tempatan terpaksa tinggal di ghetto, dan secara perlahan diusir ke kem tahanan dan kem penghapusan, yang paling terkenal, Auschwitz, terletak di Upper Silesia Timur yang diilhak. Penduduk tempatan Poland akan secara beransur-ansur diperhamba, dibasmi dan akhirnya digantikan oleh peneroka Jerman. Elit Poland terutama tertakluk kepada pembunuhan beramai-ramai, dan dianggarkan 780,000 Poland dikenakan pengusiran, sama ada kepada Kerajaan Umum atau kepada Altreich untuk kerja paksa. Populasi Poland yang tersisa telah dipisahkan dengan ketat dari populasi Jerman dan tertakluk kepada pelbagai tindakan penindasan. Ini termasuk buruh paksa dan pengecualian mereka dari semua aspek politik dan budaya masyarakat. Pada masa yang sama, minoriti Jerman tempatan diberikan beberapa keistimewaan, dan jumlahnya terus meningkat oleh penyelesaian etnik Jerman, termasuk mereka yang dipindahkan oleh pemindahan penduduk Nazi-Soviet.[6]

Selepas Penyerangan Vistula–Oder pada awal tahun 1945, Kesatuan Soviet menguasai wilayah-wilayah. Penduduk etnik Jerman sama ada melarikan diri Tentera Merah atau kemudian diusir dan wilayah menjadi sebahagian dari Republik Rakyat Poland.

Catatan sunting

  1. ^ Polish Ministry of Foreign Affairs, "German Occupation of Poland" (Washington, D.C.: Dale Street Books, 2014), pp. 12–16.
  2. ^ Maly Rocznik Statystyczny (wrzesien 1939 – czerwiec 1941), Ministerstwo Informacji i Documentacji, London 1941, p.5, as cited in Piotr Eberhardt, Political Migrations in Poland, 1939–1948, Warsaw 2006, p.4 "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-10-18. Dicapai pada 2016-02-08. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ Czesław Łuczak (1987). Położenie ludności polskiej w Kraju Warty 1939–1945. Dokumenty niemieckie. Poznań: Wydawn. Poznańskie. m/s. V–XIII. ISBN 8321006329. Google Books.
  4. ^ The Avalon Project: Documents in Law, History, and Diplomacy. Nazi Conspiracy and Aggression Volume 1 Chapter XIII – Germanization and Spoliation. Yale Law School, Lillian Goldman Law Library. Avalon Project : Nazi Conspiracy and Aggression – Volume 1 Chapter XIII – Germanization and Spoliation
  5. ^ "Poles: Victims of the Nazi Era Diarkibkan 2013-03-03 di Wayback Machine"
  6. ^ Polish Ministry of Foreign Affairs, "German Occupation of Poland" (Washington, D.C.: Dale Street Books, 2014), pp. 16–45.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting