Penjadualan (pengurusan projek)

Dalam pengurusan projek, penjadualan ialah penyenaraian pencapaian, tugasan dan hasil projek. Biasanya, kebergantungan dan sumber ditakrifkan bagi setiap tugas, kemudian, tarikh mula dan tamat pula dianggarkan daripada peruntukan sumber, belanjawan, tempoh tugas dan acara yang dijadualkan. Jadual biasanya digunakan dalam perancangan projek dan bahagian pengurusan portfolio pengurusan projek. Elemen pada jadual mungkin berkait rapat dengan elemen terminal struktur pecahan kerja (WBS), penyata kerja atau Senarai Keperluan Data Kontrak.

Gambaran keseluruhan sunting

Dalam banyak industri seperti kejuruteraan dan pembinaan, pembangunan dan penyelenggaraan jadual projek adalah tanggungjawab penjadual sepenuh masa atau pasukan penjadual, bergantung pada saiz dan skop projek. Teknik penjadualan telah dibangunkan dengan baik,[1] tetapi digunakan secara tidak konsisten di seluruh industri. Penyeragaman dan promosi amalan terbaik penjadualan sedang diusahakan oleh Persatuan Kemajuan Kejuruteraan Kos (AACE), Institut Pengurusan Projek (PMI),[2] dan pihak berkuasan Amerika bagi tujuan pemerolehan[3] dan perakaunan.[4]

Pengurusan projek tidak terhad kepada industri; rata-rata orang boleh menggunakannya untuk mengatur kehidupan mereka sendiri. Beberapa contoh ialah:

  • Projek ubah suai pemilik rumah
  • Menjejaki semua aktiviti keluarga
  • Latihan pasukan
  • Merancang percutian
  • Merancang perkahwinan

Beberapa program perisian pengurusan projek menyediakan templat, senarai dan jadual contoh untuk membantu pengguna mereka membuat jadual mereka.

Kaedah sunting

Jadual projek ialah kalendar yang menghubungkan tugasan yang perlu dilakukan dengan sumber yang akan melakukannya. Ia adalah teras pelan projek yang digunakan untuk menunjukkan kepada organisasi bagaimana kerja akan dilakukan, menugaskan orang ramai terhadap projek, menentukan keperluan sumber, dan digunakan sebagai sejenis senarai semak untuk memastikan setiap tugas yang diperlukan dilaksanakan. Sebelum jadual projek boleh dibuat, pembuat jadual harus mempunyai struktur pecahan kerja (WBS), anggaran usaha untuk setiap tugas dan senarai sumber dengan ketersediaan untuk setiap sumber. Jika komponen untuk jadual ini tidak tersedia, ia boleh dibuat dengan kaedah anggaran terdorong konsensus seperti Wideband Delphi.[5]

Untuk membangunkan jadual projek, perkara berikut perlu dilengkapkan:[6]

  • Skop projek
  • Urutan aktiviti
  • Tugasan dikumpulkan kepada 5 fasa projek (konsepsi, definisi & perancangan, pelancaran, prestasi, penutupan)
  • Peta kebergantungan tugas
  • Analisis laluan kritikal
  • Pencapaian projek

Agar jadual projek menjadi sihat, kriteria berikut mesti dipenuhi:[7]

  • Jadual mesti sentiasa dikemas kini (secara mingguan adalah terbaik).
  • Nilai EAC (anggaran ketika siap) mestilah sama dengan nilai garis dasar.
  • Usaha yang selebihnya mesti diagihkan dengan sewajarnya dalam kalangan ahli pasukan (dengan mengambil kira hari cuti).

Struktur jadual mungkin mengikut rapat dan memasukkan petikan kepada indeks struktur pecahan kerja atau hasil, menggunakan penguraian atau templat untuk menerangkan aktiviti yang diperlukan untuk menghasilkan hasil yang ditakrifkan dalam WBS.[8]

Jadual boleh dinilai untuk kualiti pembangunan jadual dan kualiti pengurusan jadual.[9][10][11]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ A Brief History of Scheduling (PDF)
  2. ^ Project Management Institute (2003). A Guide to The Project Management Body of Knowledge (ed. 3rd). Project Management Institute. ISBN 1-930699-45-X.
  3. ^ "Scheduling Guide for Program Managers" (PDF). AcqNotes.com. Defense Systems Management College Press. 2001. Dicapai pada 14 Nov 2017.
  4. ^ "GAO Schedule Assessment Guide, Best Practices for Project Schedules". General Accounting Office. General Accounting Office. December 2015. Dicapai pada 3 Jun 2016.
  5. ^ Stallman, Greene, Applied Software Project Management Diarkibkan 2013-06-24 di Wayback Machine O'Reilly press, Nov 2005
  6. ^ "Beginner's Guide to Project Scheduling". Genius Project. Dicapai pada 15 May 2017.
  7. ^ Cutting, Thomas, Cultivating a Healthy Project Schedule, PM Hut (Last accessed 8 November 2009).
  8. ^ "Guidelines for Successful Acquisition and Management of Software-Intensive Systems, 7.2.1 Activity Definition". USAF Software Technology Support Center. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-30. Dicapai pada 15 Jan 2016.
  9. ^ "Program Schedule Quality 101". 16 Oct 2014. Dicapai pada 24 May 2016.
  10. ^ "DCMA-EA PAM 200.1 Program Analysis Pamphlet" (PDF). Oct 2012. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 1 November 2015. Dicapai pada 24 May 2016.
  11. ^ "Planning & Scheduling Excellence Guide (PASEG)" (PDF). National Defense Industrial Association (NDIA). Mar 2016. Dicapai pada 17 Nov 2017.