Pentatlon

pertandingan sukan yang terdiri daripada gabungan lima acara

Pentatlon ialah pertandingan yang menampilkan lima acara. Nama berasal dari bahasa Yunani: menggabungkan kata-kata pente (lima) dan - athlon (persaingan) (Yunani: πένταθλον). Pentatlon pertama didokumentasikan dalam Yunani Kuno dan merupakan sebahagian daripada Olimpik Kuno. Lima acara telah dipertandingkan selama satu hari untuk Pentatlon Olimpik Purba, bermula dengan lompat jauh, melemparkan javelin, dan membuang diskus, diikuti oleh stadium (perlumbaan kaki pendek) dan gusti. Pentatlet dianggap sebagai antara atlet yang paling mahir, dan latihan mereka sering menjadi sebahagian daripada perkhidmatan ketenteraan - setiap lima peristiwa dalam pentatlon dianggap berguna dalam peperangan atau peperangan.[1][2]

Pentathlon pertama kali didokumentasikan di Yunani Purba, dan termasuk cakera dan rejam lembing.

Dengan kebangkitan semula Sukan Olimpik di era moden, pentatlon kembali dalam dua format. Atletik pentatlon adalah variasi moden pada acara asal, dengan pertandingan lebih daripada lima acara trek dan lapangan. Pentatlon moden, yang dicipta oleh Pierre de Coubertin (bapa Olimpik Moden), adalah variasi pada aspek ketenteraan pentatlon purba. Ia memberi tumpuan kepada kemahiran yang diperlukan oleh seorang askar abad ke-19, dengan pertandingan dalam menembak, berenang, pagar, ekuestrianisme, dan larian merentas desa.[3] Pada tahun 2021, pertandingan ekuestrianisme telah digantikan dengan pertandingan lumba basikal selepas timbulnya isu penderaan haiwan pada acara pentatlon moden di Sukan Olimpik Musim Panas 2020.[4]

Aspek pentatlon moden adalah titik sistem, di mana setiap pesaing diberikan sejumlah mata berdasarkan prestasi mereka dalam setiap peristiwa tertentu. Pemenang keseluruhan adalah pesaing dengan jumlah titik tertinggi pada akhir lima acara pentatlon.

Rujukan sunting

  1. ^ Notations on the 1920 discus stamps at the Olympic Museum. Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa. Retrieved on 2009-08-03.
  2. ^ Waldo E. Sweet, Erich Segal (1987). Sport and recreation in ancient Greece. Oxford University Press. (p37). Retrieved on 2009-08-03.
  3. ^ Branch, John (November 26, 2008). "Modern Pentathlon Gets a Little Less Penta". New York Times. Dicapai pada 2008-11-27.
  4. ^ Houston, Michael (27 November 2021). "Removal of riding from modern pentathlon approved at UIPM Congress despite CAS appeal". insidethegames.biz. Dicapai pada 28 November 2021.

Pautan luar sunting