Penumbra: Requiem

permainan video terbitan tahun 2008

Penumbra: Requiem ialah pek pengembangan untuk permainan Penumbra: Black Plague yang dibangunkan oleh Frictional Games.

Penumbra: Requiem
PembangunFrictional Games
PenerbitParadox Interactive
Pereka
  • Jens Nilsson
  • Thomas Grip
Pengatur caraThomas Grip
ArtisMarc Nicander
PenulisTom Jubert
KomposerMikko Tarmia
SiriPenumbra
EnjinHPL Engine 1
PlatformMicrosoft Windows, Linux, Mac OS X
PelepasanMicrosoft Windows
27 Ogos 2008
OS X, Linux
17 November 2008
GenreSeram mandiri
ModPemain tunggal

Tatamain sunting

Seperti permainan sebelumnya, Requiem adalah permainan pengembaraan berasaskan penerokaan yang berlangsung dari perspektif diri-pertama. Tidak seperti Black Plague dan Overture, fokusnya hampir secara eksklusif pada penyelesaian teka-teki. Tidak ada musuh yang dihadapi, yang bermaksud bahawa pemain hanya boleh tercedera oleh persekitaran yang bahaya.

Cerita sunting

Permainan disambung pada waktu terakhir dari Black Plague, dengan Philip menghantar mesej kill them all ('bunuh mereka semua'). Sebaik sahaja dia selesai, salah satu mangsa yang dijangkiti masuk dan memukul Phillip di kepala dengan sesuatu yang tidak kelihatan. Pemain kemudian mengawal watak ketika berada di beberapa jenis kubur. Item perlu dikumpulkan di setiap ruang untuk beralih ke yang berikutnya. Dalam perjalanan itu, pemain mula melihat tempat-tempat biasa dari bahagian lain kemudahan dan mula menerima komunikasi dari orang yang pernah ditemui Philip sebelumnya, seperti Dr. Richard Emminis yang ditemui Philip di Computer Room of Black Plague (Bilik Komputer Black Plague), seorang anggota Archaic Elevated Caste yang disebut sebagai Eloff Carpenter, dan juga orang yang kemudian mengidentifikasi dirinya sebagai bekas penasihat Philip, Red, dari permainan Penumbra pertama.

Seiring berjalannya waktu, pelbagai kejadian aneh berlaku, seperti Computer yang merujuk kepada Philip dan Pemain secara langsung dengan nama serta persekitaran dan teka-teki yang lebih pelik. Permainan, dan keseluruhan siri, mempunyai dua kemungkinan penamat. Kesimpulannya dengan Philip menyertai bersama Red di tempat pembakaran dari Overture, yang menganggap kehidupan biasa tidak layak untuk dijalani. Oleh kerana Requiem yang lain sepertinya merupakan gambaran fikiran Philip, ini membuatnya mati di bilik di mana permainan itu dimulakan dan di mana Black Plague berakhir. Philip juga dapat memilih untuk meninggalkan Red untuk mati sendiri, dan kembali ke perahu nelayan yang pada awalnya digunakan untuk membawanya ke lombong dahulu. Ini seolah-olah memenuhi pernyataan Red bahawa "lebih baik memiliki cerita dan mengakhirinya daripada tidak menyedarinya telah dimulakan."

Pembangunan sunting

Dengan pengumuman Penumbra: Black Plague, siri ini (awalnya bertujuan untuk menjadi trilogi) dikurangkan menjadi dua episod kerana masalah yang tidak diketahui dengan penerbit sebelumnya, Lexicon Entertainment..[1] Selepas pengeluaran Black Plague, terus ada indikasi bahawa para pembangun berhasrat untuk memperluaskan siri selain dari pos Hari April Fool mengenai "Penumbra 3: Back With a Vengeance", sebuah permainan yang menjanjikan keganasan yang luar biasa dan "berakhir dengan darah yang penuh aksi!"[2]

Walau bagaimanapun, para pembangun akhirnya memutuskan bahawa mereka akan mengeluarkan ansuran ketiga dalam bentuk pek pengembangan untuk mengikat hujung yang longgar dan menggunakan sepenuhnya beberapa watak siri ini, dan juga untuk membuat tajuk yang lebih fokus pada teka-teki. untuk menunjukkan sepenuhnya kesan fizik canggih HPL Engine 1.[3] Penumbra: Requiem diumumkan secara rasmi pada 16 April 2008..[4] Semasa pembangunan pek pengembangan, gerak kerja juga bermula pada pembangunan kepada permainan Amnesia: The Dark Descent.[5]

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic67/100[6]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Adventure Gamers     [7]
IGN7.5/10[8]
PC Gamer UK60%[9]

Penumbra: Requiem kurang popular daripada permainan sebelumnya dalam siri ini, menerima ulasan "rata-rata" menurut laman sesawang agregator ulasan Metacritic.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Jong, Philip (25 Disember 2007). "Jens Nilsson, Thomas Grip, TJ Jubert". Adventure Classic Gaming (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Julai 2013.
  2. ^ "Penumbra 3 - BWaV Announced!". Frictional Games (dalam bahasa Inggeris). 1 April 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 April 2018. Dicapai pada 4 Julai 2018.
  3. ^ Walker, John (21 July 2008). "RPS Interview: Penumbra's Tom Jubert". Rock, Paper, Shotgun (dalam bahasa Inggeris). Gamer Network.
  4. ^ Rainier (16 April 2008). "'Penumbra: Requiem' Announced". Worthplaying (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ Walker, John (17 Februari 2009). "Frictional Games On Penumbra And The Future". Rock, Paper, Shotgun (dalam bahasa Inggeris). Gamer Network.
  6. ^ a b "Penumbra: Requiem for PC Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 4 Julai 2018.
  7. ^ Young, Stuart (30 September 2008). "Penumbra: Requiem". Adventure Gamers (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Julai 2018.
  8. ^ Onyett, Charles (12 September 2008). "Penumbra: Requiem Review". IGN (dalam bahasa Inggeris). Ziff Davis. Dicapai pada 4 Julai 2018.
  9. ^ "Penumbra: Requiem". PC Gamer UK (dalam bahasa Inggeris). Future plc. 25 Disember 2008. m/s. 70.

Pautan luar sunting